Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Voiko pienet lapset viedä hautajaisiin?

Hei -

Olisin kysellyt kokemuksia ja näkemyksiä pienten lasten ottamisesta mukaan hautajaisiin. Isäni kuoli viime sunnuntaina ja hautajaisia vietetään ydinperheen ja muutaman lähisukulaisen kesken pääsiäislauantaina. Minua on mietityttänyt, ottaako pienet poikani (3v. ja 1,5v.) mukaan siunaustilaisuuteen.

Itselleni poikien mukanaolo merkitsisi paljon, sillä pojilla oli läheinen suhde isääni. Olen ajatellut, etteivät lapset ihan vähästä rikki mene, jos heitä valmistaa tilanteeseen ja pitää heidät "turvassa" isän ja äidin lähellä /sylissä. Toisaalta ymmärrän nekin näkemykset, joiden mukaan hautajaiset eivät ole pikkulasten paikka: kaikuva kirkko, pauhaavat urut ja itkevät ihmiset (erityisesti omat vanhemmat ja isovanhemmat) voi olla kombinaatio, joka johtaa hyvin ahdistavaan kokemukseen.

Aiheesta on varmasti kirjallisuuttakin, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi kaivaa sitä käsiini. Kuulisin mielelläni teidän muiden ajatuksia asiasta.

Haluan myös kiittää kaikkia täällä "kävijöitä" ja keskustelijoita. Vaikka olen tähän mennessä vain lukenut muiden keskustelua, koen saaneeni arvokasta vertaistukea isäni sairastaessa ja - nyt - hänen kuoltuaan.

Lämpimin terveisin,
Maaria
Maaria | 31.3.2006 klo 15:19:07