Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Re: Käytöksen ja puheiden muutos loppuvaiheessa

Hei,äidilläni oli aivokasvain,tyyppiä gliooma gardus 3-4,Todettiin juhannuksena ja hän kuoli 30.11.Hänen käytöksensä muuttui,hän hermostui tosi herkästi ja puheli aivan outoja juttuja välillä.Puheiden sekavuus paheni loppua kohden.Se oli omaisille raskasta seurata vierstä täysin ennestään terveen ihmisen muuttumista sairauden edetessä,varsinkin pienten lastenlasten,joiden oli sitä vaikea käsittää ja meidän piti yrittää selittää sitä oman surun ja hämmennyksen keskeltä.Kohtelimme äitiämme kuitenkin niin normaalisti kuin suinkin,välillä korjasimme puheita,mutta välillä menimme niihin ajatusleikkinä mukaan,jos ne eivät olleet vakavia aiheiltaan.Kunnioitimme häntä ihmisenä ja samana äitinä loppuun asti ja hän pitikin oman tahtonsa loppuun asti,mm. salasi kivut eikä ottanut kipulääkitystä lainkaan.se tuntui alkuksi kamalalta,mutta olen sen nyt hyväksynyt,että se oli hänen oma tahtonsa ja toiveensa.sairastunut ihminen on loppujen lopuksi aika yksin sairautensa kanssa,vaikka kaikki hänen ympärillään tahtovat auttaa.Isäsi ei varmasti tarkoita loukata sanomisillaan ja tekemisillään,sairaus siinä puhuu ja muuttaa ihmistä,käytöstä ja luonnetta.kyllä minäkin ihan loppuaikoina vielä hermostuin äidilleni hänen käytöksestään,kun olin itse niin väsynyt huolesta ja hoitamisesta,mutta en kanna huonoa omaatuntoa,koska olen tajunnut,että sekin kuului asiaan ja oli inhimillistä.
riikka70 | 8.1.2007 klo 23:07:39