Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: Meniköhän kaikki oikein?
Et ole yksin noiden ajatusten kanssa. Minä aikanani kamppailin aivan saman asian kanssa, ja vieläkin epäilykset käyvät joskus mielessä, vaikka äitini kuolemasta tulee neljä vuotta. Näin omin silmin, kuinka äitini vointi huononi ja mietin kaikkia mahdollisia syitä siihen. Äitini sai morfiinia noin vuorokauden ajan. Sitä ennen hän sai kipupumpulla ehkä neljän päivän ajan morfiinijohdannaista, mutta määrät nousivat niin suuriksi, että katsottiin parhaaksi siirtyä morfiiniin. Pumppu pumppasi tiheään ja annosta nostettiin nopeaan tahtiin. Mielestäni jyrkkä alamäki alkoi silloin, kun siirryttiin morfiiniin. Kirjoitin kaikki annokset ylös ja minulla on ne vieläkin tallella. Yritin netistä etsiä tavanomaisia annoksia tai ihan mitä vaan morfiinihoidosta, mutta tulokset olivat laihoja. Äitini oksensi voimakkaasti. Jälkeenpäin ajattelin, että olisiko se johtunut morfiinista, jos hän vain kertakaikkiaan tuli niin pahoinvoivaksi siitä. Sitten olen miettinyt sitä, että josko äitini sai rytmihäiriön (jonka estämiseksi hän oli vuosikaudet syönyt lääkettä ja jota lääkäri kotikäynnillä vähensi ja jota hän ei viimeisenä vuorokautena saanut lainkaan) ja kuoli sen takia. Kuolema kun tuli niin yllättäen, vaikka sitä tavallaan jo "odotettiin". Lisäksi äidillä oli vakava virtsatietulehdus, jota ei hoidettu. Jälkeenpäin olin hoksaavinani sellaisia asioita, joista olisi pitänyt kysyä.Kun heittäydyn oikein epäluuloiseksi niin ajattelen, että äitiäni "avustettiin" kuolemaan. Joten se lienee ajatuksena aika lähellä sinun ajatustasi epävirallisesta eutanasiasta. Se kuitenkin on varmaa, että äiti ei millään olisi voinut enää parantua ja jossain vaiheessa on kuitenkin kohdattava se väistämätön tosiasia, että tästä elämästä on luovuttava. Lohduttaudun sillä, että äiti sai ainakin kivunlievitystä (sillä olihan hänellä kipuja) eikä morfiinia säästelty, sillä sellaistakin tapahtuu.
Olen ollut ymmärtävinäni, että morfiinin sietokyky vaihtelee yksilöittäin ja että liian suuri annos saattaa lamauttaa hengityskeskuksen.
- Re: Meniköhän kaikki oikein?Enkelintytär
- Re: Meniköhän kaikki oikein?marjukka5
- Re: Meniköhän kaikki oikein?Sirppu
- Re: Meniköhän kaikki oikein?toscana
- Re: Meniköhän kaikki oikein?Anu-Maria