Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: Meniköhän kaikki oikein?
Tärkeintä varmasti on aina syöpäsairaan kohdalla, että kivut saadaan kuriin. Morfiini on siihen paras mahdollinen lääke, vaikka se tekeekin potilaan olon tokkuraiseksi. Äitini kuolemasta on nyt kulunut 8 vuotta ja hän sai morfiinia kipuihin. Lääkettä annettiin viimeisen kerran kuolemaa edeltävänä iltana. Lääkärit kertoivat sen kertyvän elimistöön ja lopulta sitä ei tarvitse enää lisätä ja niin kävi silloinkin. Äiti sai lähteä rauhallisesti ilman kipuja. Mieheni kohdalla morfiinia ei ehditty aloittaa, voimakas kipulaastari piti kivut kurissa.Olen kokenut jälleen uuden menetyksen. Hyvä ystäväni ja työtoverini menehtyi vasta liikenneonnettomuudessa. Hän kuoli heti, joten se helpottaa meitä surevia. Tällaisen asian kohdatessa pysähtyy jälleen miettimään asioiden merkitystä ja tärkeysjärjestystä. Puntaroi millainen kuolema on paras ja miten syvät arvet se kuitenkin jättää jokaiseen, jota se jollain tapaa koskee.
Sellaista lähtöä ei toivoisi kenellekään. Kysymykset sinkoilevat, miksi se tapahtui juuri hänelle, miksi meille taas tällainen suru, miksi sitä ja miksi tätä. Mihinkään niistä emme saa vastausta, paitsi siihen, mikä onnettomuuden aiheutti. Tällaiseen lähtöön ei kukaan ole voinut varautua, valmistautua luopumaan. Sairaan kohdalla surutyötä voi tehdä ja itseään valmistella kuolemaan, mutta ei tällaisessa traagisessa onnettomuudessa, joka vie ihmisen silmänräpayksessä.
Siitä olen itse onnellinen, että sain valmistautua luopumaan rakkaimmistani, vaikka se kipeää tekikin ja tekee edelleen. Kuoleman ymmärtäminen ja sen hyväksyminen on silloin helpompaa, mutta nyt tätä ei voi vielä mitenkään hyväksyä. Kyyneleet valuat vuolaina poskillani. Asioita tapahtuu samanaikaisesti ja ne kaikki vaikuttavat meidän kaikkien joka päiväiseen elämään. Meidän pitää oppia hyväksymään ne vaikeatkin asiat, koska emme voi sille mitään, että ne tapahtuvat.
Marjukka
- Re: Meniköhän kaikki oikein?Enkelintytär
- Re: Meniköhän kaikki oikein?marjukka5
- Re: Meniköhän kaikki oikein?toscana
- Re: Meniköhän kaikki oikein?Anu-Maria