Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Kuoleeko Ukki?
Saattohoidan isääni 65v. meillä kotona. Hänellä on todettu 5kk sitten pitkälle edennyt haimasyöpä ja kaikki mahdollinen on nyt hoitojen eteen tehty. Edessä olevan yhteisen ajan ennuste on 1-2 kk. Olen jäänyt töistä pois, jotta voisin olla hänen kanssaan ja jotta voisin itse kuntoutua tämän takana olevan jakson rasituksista - sekä henkisistä että fyysisistä. Luulen että tässä vielä tarvitaan paljon minunkin voimiani ja nyt juuri olen ihan loppu.Minulla on 6-vuotias poika, jolle Ukki on todella rakas. Hän tietää tilanteen vakavuuden ja ollaan sitä yhdessä aina välillä itketty. Isäni on hyväksynyt tilanteen ja minäkin (ainakin luulen) olevani tilanteen kanssa sinut, vaikkakin äärettömän surullinen ennen kaikkea isäni puolesta ja lapseni puolesta. Omaa menetystäni en ole ehtinyt tässä mielettömän kiireisessä kaudessa oikeastaan edes käsitellä mielessäni. Lapselleni tuntuu kuolema olevan luonnollinen osa elämää eikä se tunnu pelottavan häntä sinällään. Olen korostanut hänelle sitä, että hän tai minä emme voi parantaa Ukkia, kuten hän ensin luuli, kun kuuli että lääkärit eivät voi parantaa Ukkia ja että hän muuttaa meille. Huoleni on kuitenkin se, että miten voin tukea parhaalla mahdollisella tavalla lastani isäni viimeisinä aikoina ja sitten kun häntä ei enää ole. En ole koskaan itse saattanut ketään, eli en tiedä mitä on edessä muuten kuin sen verran mitä olen lukenut kirjoista. En tiedä, miten osaisin auttaa herkkää ja voimakkaasti tuntevaa lastani tämän elämänvaiheen yli ja jälkeen.
Olisin kiitollinen, jos saisin kuulla kokemuksistanne tai saisin vaikka kirjallisuusvinkkejä itselleni (miten tukea lasta) tai lapsille suunnatuista menetystä käsittelevistä lastenkirjoista.
Kevättä odotellessa...
- Kuoleeko Ukki?Isän vierellä
- Re: Kuoleeko Ukki?Tulenliekki
- Re: Kuoleeko Ukki?isää kaipaava
- Re: Kuoleeko Ukki?mamma47
- Re: Lapsen surutyöhilleviivi
- Re: Lapsen surutyömuumikeksi
- Re: Lapsen surutyöEnkelintytär