Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Sururyhmä

Syyllisyys ja suru: miten jaksaa parisuhteessa ja huomioida rakas?

Hienoa, että löysin tämän sivuston. Kiitos teille koskettavista kirjoituksistanne, jotka ovat kuin suoraan minun elämästäni. Tällä hetkellä te olette ainoita ihmisiä perheeni lisäksi, jotka kenties pystyvät samaistumaan tunteisiini.

Asiaan. Miten selvitä parisuhteesta, kun itse suree rakasta läheistä? Olen nuori opiskelija, menettänyt äitini syövälle puoli vuotta sitten. Olen asunut poikaystäväni kanssa pitkään,ja tuntuu, että olisimme olleet iät ajat yhdessä. Silti äidin kuolema oli meidänkin suhteellemme järkytys: päivät menevät riidellessä, syyttelemme toisiamme, onnelliset hetket tuntuvat yksittäisiltä ja peittyvät huonojen hetkien likaan. Silti hän on oikeastaan perheeni lisäksi ainoa, jolle pystyn asioitani puhumaan: aina pelkään, että "rasitan" tuttaviani ja olen edelleenkin, oman valtavan tuskani alla, lähes aina kuunteleva ja antava osapuoli. Kaveripiirissäni, nuoria ihmisiä kun olemme, ei kukaan ole kokenut äidin kuolemaa. Pahinta on, etten enää oletakaan, että he edes kohteliaisuudesta kyselisivät, miten menee. Ei heiltä voi sitä kai olettaakaan. Tuntuu, ettei Suomessa sellaisia kyselläkkään, sanaton sääntö kai. Pelkään, että katkeroidun vähitellen heihin ja muihin ihmisiin ja masennun entisestäni.