Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Syöpä ja elämänkatsomus

Re: Monenlaisia kysymyksiä

Adenokarsinooma

Hmmm... en ole Hilleviivi, mutta aiheesi koskettaa minua. Kärsin keskivaikeasta masennuksesta erään toisen suuren elämänkriisin yhteydessä, ja silloin tein tällaisen huomion:

Masennuksesta on kirjoitettu kaikenlaisia nokkelia ja viisaita elämäntaito-oppaita, mutta suurimmat viisaudet, joita aiheesta olen lukenut, löytyvät Vanhasta Testamentista. Saarnaajan kirja tavoittaa sen, mitä nykyaikainenkin ihminen miettii synkkinä hetkinään. Siinä on lohduttomuutta, ankaruutta mutta myös viisautta. Ei mitään uutta auringon alla, ihminen on aina sana. Mutta lohdun sanoja kun etsit, lue Jobin kirjaa ja kokeile etsiä mielenrauhaa myös luonnon elämästyn äärellä.

Minulle sateinen metsä oli joskus paikka, mihin menin miettimään syntyjä syviä, samalla kun koriin tarttui sieniä ja marjoja. Korpit raakkuivat ja huusivat rumasti - miten aina osuinkin niiden pesimäpaikkojen liepeille - mutta yhtä kaikki palasin aina metsästä virkistyneenä ja uudestisyntyneenä. Se oli sellainen syksy, tämä on taas jo erilainen:)

T. Karhutar
Karhutar | 3.10.2009 klo 10:15:37