Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Nöyryyttääkö HUS meitä vielä peruukillakin?

Hei vaan kaikille!

Tämä peruukkiasia on sellainen aihealue, jolla minun on tosi vaikea ymmärtää ihmisten erilaisuutta. Ollaan tekemisissä elämän ja kuoleman kanssa, ja kas, yht´äkkiä joku ulkonäköseikka nousee ylitse kaiken muun.
Voisikohan olla kysymys siitä, että siinä puretaan jotain ihan muuta ahdistusta kuin sitä, mistä valitetaan? Että on liian vaikea kohdata itse syövän tuomaa ahdistusta. Että loppujen lopuksi pelätäänkin enemmän elämän kuin hiusten menetystä.

Omasta mielestäni peruukkiin myönnetyt yhteiskunnan rahat ovat jopa eräänlaista "ylimääräistä" apua vaikeaan tilanteeseen joutuneelle ihmiselle; siis apua, jota ei hengissä pysyäkseen välttämättä tarvitse.
Ja kyllä, olen itsekin ilman hiuksia elänyt, eikä se nyt mielestäni niin kamalaa ollut. En halunnut minkäänlaista peruukkia, mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö asia jollekin toiselle olisi ihan eri juttu.
En halua ketään tuomita, en vaan ymmärrä.

Onhan muitakin sairauksia, jotka vaikuttavat ulkonäköön, eikä niihin muutoksiin välttämättä auta mikään. On vaan opittava elämään itsensä kanssa sellaisena kuin on.

Itsekään en tällä hetkellä ole mitenkään tyytyväinen kortisonin muuttamasta ulkonäöstäni; pöhöttyneistä kasvoista, surkastuneista lihaksista, niskaan tulleesta rasvakyttyrästä, mutta elossa onneksi saan olla.

Kiitollisena siitä, että minulle on annettu mahdollisuus elää hiukka pitempi elämä, vaikka se sitten tarkoittaisi ajoittaista hiuksettomuutta ja muita muutoksia ulkoisessa olemuksessani. Siellä sisällä kuitenkin asun minä, ja uskon olevani paljon muutakin kuin hiuksia tai naaman turvotusta.

On myös monia maita, joissa yhteiskunta ei taatusti osallistu lantillakaan tällaisiin kustannuksiin, ja joissa muutenkaan ei ole juuri minkäänlaisia yhteiskunnallisia tukia.
Yritetään olla onnellisia siitä, että ollaan elossa, ja että on vielä paljon asioita, joista voi olla iloinen, jopa onnellinen.

Ja ajatus siitä, että joku instanssi haluaisi nöyrryyttää syöpäpotilaita ulkonäköasioilla, on mielestäni melkoisen kaukaa haettu. Miksi ihmeessä näin olisi?

Mahdollisimman onnellisia kesäpäiviä meille kaikille toivoopi

Unelma
unelma | 25.5.2009 klo 14:56:56