Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Ajatuksia peruukin käytöstä ja HUSista

Tämä peruukkiasia on varmasti vaan yksi taudin "ilmentymistä" ja sitä kautta niin henkilökohtainen tuntemus. Itse en ole käyttänyt peruukkia muulloin kun se on mielestäni ollut täysin "välttämätöntä" ja loppujen lopuksi - onko sellaista tilannetta koskaan? Asiaa voi tarkastella niin monesta näkökulmasta. Ja löytyyhän mielipiteitä aina sellaisistakin asioita, joista itselläkään ei ole kokemusta - esim. parhaita lastenkasvattajiahan ovat perinteisesti he, joilla sellaisia ei ole. ;)

Minä olen fyysisesti "kärsinyt" peruukin käytöstä. Nyt kun olo on fyysisesti hieman parantunut ja sitä vielä joskus käytänkin, olen huomannut, ettei se enää olekaan niin vaikeaa. Mutta helteillä en aio tätä testata ;). Eli oliko oma aiempi tuntemukseni jotenkin kuitenkin enemmän fyysistä? Siinäpä kysymys!

Monet ovat sanoneet, että hiustenlähtö ja rinnanpoisto ovat ennenkaikkea siksi raskaita asioita, koska vastaantulijoiden reaktiot eivät anna itselle mahdollisuutta olla jatkuvasti ajattelematta omaa tilannettaan ja sairauttaan.

HUSin käytäntö on varmasti laillista - kunnes toisin todistetaan - mutta on jälleen yksi esimerkki näistä sairaanhoitopiirien suurista eroista. Nehän eivät lähtökohtaisesti ole hyvästä, koska kun ihminen kokee jäävänsä jostakin paitsi jonka "naapuri" saa on helppoa tuntea itsensä syrjityksi tai vastaavaa. Varsinkin jos joskus aiemmin on saanut kokea parempaakin saman asian tiimoilta. Maalaisjärjellä ajateltuna olisi tietenkin suotavaa, että itse kukin saisi maksaa "laatulisää" jos niin toivoo. Ja kun kyseessä on "minä oma itseni ja minun oma vaikea tilanteeni", on inhimillistä ettei jaksa ajatella globaalisesti näitäkin asioita.

Mutta kuten olen aiemminkin kirjoitellut, omaa perukkiani eivät useimmat ole sellaiseksi tunnistaneet, joten ei sillä HUSin maksusitoumuksella aina ihan laadutonta tavaraakaan saa. Itse olen kuullut, että pääsääntöisesti pitkä peruukki näyttäisi helpommin epäaidolta, kun taas lyhyt olisi aidon tuntuisempi. Sen jälkeen olen huomannut tarkkailevani erilaisia peruukkeja ja oma täysin mutu-empiirinen tutkimukseni antaisi kyllä hieman tällaista osviittaa.

Kristitty Lilja | 30.5.2009 klo 11:01:24