Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Nöyryyttääkö HUS meitä vielä peruukillakin?
Hei!Me tosiaan olemme kaikki erilaisia, jonkun mielestä jokin asia saattaa olla aivan kauhea, ja toinen ei välitä yhtään. Minulle ei ulkonäkö ole ollut mikään tärkein asia maailmassa, eikä hiusten lähtö tai rinnan poisto olleet minulle vaikeita. Siitä huolimatta olin onnellinen, kun sain mieleiseni peruukin.
Mielestäni tässä ketjussa keskusteltiinkin siitä, miksi se peruukki pitää ostaa määrätystä liikkeestä, ja miksi joku ei saa ostaa kalliimpaa (=parempaa) peruukkia, jos maksaa itse sen osan hinnasta, mihin maksusitoumus ei riitä. Näin monissa paikoissa saakin tehdä, ja näin minäkin tein, eli maksoin muutaman kympin lisää, niin sain laadukkaan ja hyvännäköisen peruukin. En minäkään ajattele, että HUS haluaa nöyrryyttää, se on ilmeisesti heillä vain käytänne, johon on joku syy tai sitten se on vain jäänyt ajattelematta. Itse en keksi mitään tapaa, että sitä voisi käyttää väärin, vaikka erotuksen saisi maksaa itse tai liikkeen valita itse.
Käytin peruukkia vain kun kävin kokouksissa, kaupassa, kylässä tai juhlissa, kotona olin ilman peruukkia. Minä halusin elää niin normaalia elämää kuin muutenkin, ja halusin myös näyttää hyvältä, kun menin jonnekkin, ihan niinkuin muulloinkin. Nyt kun olen saanut omat hiukset takaisin, en tietenkään mene minnekkään hiukset likaisina tai kampaamatta. Silti minulle tärkeintä oli, että paranen.
Se, että olisin mennyt "pahannäköisenä" ja muutama haiven päässä kylille, ei olisi pidentänyt yhtään elinikääni, eikä lisännyt paranemisen mahdollisuutta. Ja toisaalta, vaikka laittaisi itsensä kuinka kauniiksi, se ei myöskään lyhennä elinikää eikä vähennä paranemisen mahdollisuutta. Ehkä itsestään ja ulkonäöstään huolehtiminen ainakin parantaa omaa oloa, ja näin ehkä vaikuttaa myös paranemiseen, ja jos vaikka elämää olisikin vain vähän jäljellä, siitä kannattaa nauttia ja elää niinkuin parhaalta tuntuu.
Tällaisin ajatuksin kahden sairastetun syövän jälkeen...
t. Ellinoora
- Re: Nöyryyttääkö HUS meitä vielä peruukillakin?Kristitty Lilja
- Re: Nöyryyttääkö HUS meitä vielä peruukillakin?LiverTransplantation
- Re: Nöyryyttääkö HUS meitä vielä peruukillakin?ellinoora
- Ajatuksia peruukin käytöstä ja HUSistaKristitty Lilja
- Re: Ajatuksia peruukin käytöstä ja HUSistaLiverTransplantation