Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Yleistä syövästä
Re: Hyvä, paha kasvain
Eiköhän se ole niin, että siinä vaiheessa kun ihminen epäilee syöpää, hän todellakin vain epäilee ja etsii kaikki mahdolliset selitykset, ennen kuin uskaltautuu lääkäriin. Montako vuotta minäkin hypistelin oikeaa rintaani, ja ihmettelin, miten se voi olla niin erilainen kuin toinen?Voin sanoa, että se ihmettely alkoi heti, kun ne rinnat nousivat siihen, mutta ei minun nuoreen päähäni mahtunut edes epäily, että se voisi olla syöpää. Nuoret rinnat ovat sellaiset, ajattelin, ja kyllä niitä useampi gynekologikin hypisteli ilman että kukaan ehdotti tarkempia tutkimuksia. Itse sain pyytää ja vaatia vielä silloinkin, kun epäilykset olivat jo aikoja sitten muuttuneet todelliseksi peloksi - ja silloin olin jo aikuinen, 42-vuotias nainen.
Eli ihan varmasti, syöpä oli kehittynyt siellä jo pitkään, ja alunperin jokin hyvänlaatuinen, mastopaattinen kyhmy oli minullakin jostakin syystä muuttunut pahanlaatuiseksi. Joten siinä mielessä, Soikku, jaan näkökulmasi että hyvänlaatuista ei olekaan. Se, mikä joskus hyvänlaatuiseksi todetaan, on kuitenkin aina epäilyttävä ja tutkimisen arvoinen: sitä kuuluu seurata, ellei peräti halua hankkiutua siitä kokonaan ajoissa eroon.
Silloin kun syöpä on jo ehtinyt levitä, ei vaihtoehtoja enää ole. Kaikki näkyvä ja tuntuva epäilyttävä leikataan pois, ja päälle tulevat vielä raskaat hoidot. Ehkäpä helpommalla pääsisikin siis, jos vain kylmästi poistattaisi kaikki epäilyttävät kyhmyt, mutta tyydyn elämääni näinkin. Yli 42 vuotta sain elää kaksirintaisena naisena, ja amatsooninkin elämää voi hyvinkin vielä olla jäljellä saman verran. Mutta mistäpä sen tiedän.
Jos ja kun ihminen on uskollinen itselleen, hän kyllä ottaa itsensä vakavasti, ja riippumatta siitä, mitä muut ajattelevat ja sanovat, hän voittaa kyllä pelkonsa ja löytää itselleen apua. Sitä alkuperäiselle kysyjälle toivoen
Karhutar
- Hyvä, paha kasvainlaurasia
- Re: Hyvä, paha kasvainKarhutar
- Re: Hyvä, paha kasvainsoikku
- Re: Hyvä, paha kasvainKarhutar
- Re: Hyvä, paha kasvainsoikku
- Re: Hyvä, paha kasvainellinoora
- Re: Hyvä, paha kasvainCherry