Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: gliooma

minun ajatukseni on se että elimistöön voi syntyä hyvänlaatuisia (ei syöpä kasvain) ja pahanlaatuisia (on syöpäkasvain) kasvaimia. SELITE SYÖPÄ on siis pahanlaatuinen kasvain. Hyvänlaatuinen kasvain saa olla elimistössä (kunhan ei aivoissa ole) jos se ei aiheuta ongelmia.

Glioomien luokituksesta gradukset 1-4 ainakin aikuisten aivokasvaimet oppaassa sanotaan niin että luokat 3-4 on pahanlaatuisia (syöpä) ja 1 on hyvänlaatuinen joskin hyvin harvinainen, 2luokka on taas yleinen alussa hyvänlaatuinen mutta sillä on tapana muuttua pahanlaatuiseksi. kaikki luokat glioomista kasvavat aivojen sisään, välittämättä kudosrajoista.

Gliooma itse kasvaa aivokudoksen sisään, tekee jopa senttimetrien päähän etäispesäkkeitä alkuperäisestä kasvaimesta. glioomia ei myöskään saada poistettua kokonaan yleensä.

meningiooma joka on toinen yleinen aivokasvaintyyppi kasvaa taas kudoksen ulkopuolelle omana "möykkynään" ja työntää aivoja kasaan saadakseen tilaa kasvaa. meningiooma on hyvänlaatuinen kasvain.

näin minä asian olen hahmottanut!

Joskin syöpäyhdistys sanoi että kaikki glioomat ovat syöpää. Lääkäri taas sanoo että matala-asteinen (gradus 1-2) on hyvänlaatuisia, kuten em. aikuisten aivokasvaimet oppaassa sanotaan.
koodi | 12.9.2007 klo 09:51:36