Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: Kuntoilu/liikunta (hematologisen) syövän jälkeen

heippa!

en osaa sanoa mitään mies-nais asetteluun,mutta toivottavasti vastauksestani olisi jotain apua.
olen 23-vuotias nainen, ja itse olen myös sairastanut leukemian hiljattain(tai siis hoidot on nyt yllä pitoa...),ja olin huonossa fyysisessä kunnossa tietysti sairaala jaksojen jälkeen.

ennen syöpää olin kova urheilemaan,ja juuri sellainen "äijä" liikkuja,että aina täpöillä,ei mitään hissuttelua. oli kova paikka joutua peti potilaaksi niin pitkäksi aikaa.liikuin silloinkin päivittäin 1-3 tuntia tavoitteellisesti... olen siis mukana kilpaurheilussa.

tarkoituksesi on todella hyvä,mutta ilman miehen omaa motivaatiota ei asia tule etenemään. itselle oli tärkeää saada tehdä asiat omassa tahdissa. en halua siis arvostella,mutta ajattelin muistuttaa tästä pointista.

kannattaa alottaa TODELLA kevyesti.
itse aloitin 15min. kävely lenkeillä päivittäin.
se jo että puki ne treeni kamat niskaan,ja oli mukamas urheilevinaan,oli mulle tärkeää. vaikka aluksi ei tosiaan kummosesti jaksanutkaan...
onko miehelläsi joku rakas harrastus? sellainen jota nyt voisi pikkuhiljaa alkaa ottaa esiin taas? olkoon vaikka kalastus tai lennokit,mutta sellainen piristää mieltäkin :)

tein kotona erilaisia jumppa liikkeitä. nostin määriä pikkuhiljaa,sen mukaan miltä jaksaminen tuntui. joainen kerta on tärkeä,vaika niitä olisi vain pari viikossa.
sairaalan kautta saatte varmasti lähetteen fysioterapeutille,joka opastaa hyviä perusliikkeitä. sellaisia joilla tuetaan yleiskuntoa.

mutta mä liputan kävelyn puolesta,ja sit jos/kun haluaa,niin hölkkäämisen myös :)
mä aloitin ihan myös shoppailuilla. miehen voisi viedä vaikka autokauppoihin pyöriin! tai mikä nyt ikinä sitten onkaan se juttu. pyöräily,suotu tai mikä vaan "pitkäkestoinen" liikunta kohottaa hapenottokykyä.

parinviikon välein huomasin aina parannuksia. joko matka oli nopeemmin taitettu,tai ehdin pidemmäälle kuin ennen... aloitin hölkkäämään sitten ensin ihan vaan kotikadun pätkän aina palatessa takaisin.(ensin jaksoin tosin juuri ja juuri valotolppien välin!)

koin että proteiinien saanti kannattaa taata,ja vielä lisätäkkin hiukan "yli",että keholla on rakennus aineita. protskuja saa mm. kana-kala-liha-muna-ja maitotuotteista... en usko että lisäravinteita välttämättä tarvitaan.

tähän on vaikea vastata nyt tyhjentävästi,mutta jospa sait edes jotain vinkkejä.
jos jotain vielä tulee mieleen,niin lisäillään!

-pupuliini-
pupuliini | 14.11.2007 klo 20:41:15