Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Seurannassa oleva myelooma
Felisa,Minä sain dx ´07 myeloma/plasmacytoma. Selkäkipujen aiheuttajana oli luustomuutos/plasmacytoma sacrumissa. Sädehoidolla hoidettiin ja
bisfosfonaateilla(zometa). Olin todella huonossa kunnossa, rollaatorilla ja pyörätuolilla liikuin, istumaan en pystynyt 8 kuukauteen, neuropatia vei motoriikan käsistäni. Paraproteiinit katosivat sädehoidolla, varsinaisia myelomahoitoja en vielä ole saanut(toivottavasti en tarvitse niitä vielä pitkään aikaan). Pikkuhiljaa aloin kuntoutua ja vierottauduin kipulääkkeistä. Oikea jälkateräni halvaantui, joka ei palautunut. Tänään olen hyvässä kunnossa, puolikuollutta jalkaani huolimatta. Pieni, muutaman gramman persistentti paraproteiini näkyy veressäni, joka on nyt
pysynyt stabiilina yli kaksi vuotta. Kantasolut kerättiin sairauden alkuvaiheessa mahdollista tulevaa autologista siirtoa varten, sisareni on testattu ja sopiva luovuttaja, jos allogeeninen siirto tulisi kysymykseen. Verikokeissa käyn 3 kuukauden välein ja joka kerta jännitys on äärimmäistä, mutta pelko on vuosien varrella leivittynyt. Käyn päivittäin ulkomaisilla myeloma-sivuilla lukemassa blogeja ja uutisia ja foorumeilla katsastanassa ihmisten tuntoja.
Kuitenkin melko lohdulliselta kuullostaa myeloman hoidon tulevaisuus,
uusia lääkeitä ja comboja on horisontissa ja mahdollinen parantava lääkekin todennäköisesti on jo jonkun tutkijan pöydällä...
Minulla on 3 tytärtä, joiden häissä minäkin aion olla säätämässä, joten sinnitellään, muutaman vuoden päästä hoitomahdollisuudet ovat aivan eri luokkaa..
Felisa, hoida itseäsi, syö hyvin (erityisesti parsakaali, ruusukaali),
juo runsaasti vettä (munuaiset tykkäävät), poista sokeri ruokavaliostasi (cancer loves sugar), ulkoile raikkaassa ilmassa(syöpäsolu viihtyy hapettomassa ympäristössä),pysy aktiivisena.
Jos englannin kieli on hallussasi ja haluat, niin voin antaa sinulle
hyviä linkkejä ulkomaisille sivuille.
Myrada
- Re: Seurannassa oleva myeloomariitukka
- Re: Seurannassa oleva myeloomaanemonet
- Re: Seurannassa oleva myeloomaanemonet
- Re: Seurannassa oleva myeloomamyrada