Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Aivosyöpä,minkälaiset hoidot?

Hei Paris,

Minullakin on oligoastrosytooma, joka löydettiin, kun olin 33-vuotias. Kävin yksityisen neurologin lähetteellä magneetissa yleistyneiden ja pahentuneiden migreenikohtausten takia (varmuuden vuoksi, kuten silloin oli puhe). Kasvain on laajalle levinnyt ja sijaitsee sellaisessa paikassa, että sitä ei voida leikata, siksi sain ensialkuun Temodal-kuurin sytostaatteja. Elimistöni kuitenkin sieti huonosti Temodalia, joten hoidot keskeytettiin vain 4 hoitokerran jälkeen (piti olla 12), kun veriarvoni putosivat rajusti. Kukaan ei tiedä pysähtyikö kasvaimen kasvu sytostaattien ansiosta vai oliko kasvu jo itsestään pysähdyksissä, kasvaimen pienenemistä ei hoito kuitenkaan saanut aikaan. Sain kuitenkin kaksi onnellista vuotta aikaa, jona aikana kasvain ei oireillut laisinkaan ja kävin vain kontrolleissa.
Koepalan oton yhteydessä sain epilepsiakohtauksen, jonka takia olen koko ajan syönyt Neurotolia vaikkei muita kohtauksia ollut ennen eikä jälkeen koepalan oton. Tänä keväänä aloin yhtäkkiä pyörtyillä ja syyksi epäiltiin niska-pää oireyhtymää, koska maaliskuun kuvissa ei näkynyt kasvua. Loppujen lopuksi oireilu meni niin pahaksi (olin kolmeen kertaan osastollakin oireilun takia), että kirjoitin kesäkuussa omalle lääkärilleni lapun, jonka vein mukanani vastanotolle ja selitin siinä tarkkaan mikä vointini oli ollut edelliset 4 kk. Oma lääkärini Syöpäklinikalla oli ensimmäinen, joka kuunteli minua loppuun asti ja otti oireeni tosissaan ja hän päätyi epilepsiadiagnoosiin noin kahdessa minuutissa. Mikä helpotus, kun oireille löytyi syy ja lääkitys! Kesäkuun kuvista löytyi jo pientä kasvua, ja itse asiassa kasvu olisi jo näkynyt maaliskuun kuvissa, jos radiologi olisi verrannut kuvia myös aiempiin eikä vain edelliseen joulukuun kuvaan. Onneksi radiologini vaihtui kesäkuussa ja asia huomattiin.
Nyt minulla on edelleen kohtauksia, vaikka lääkitystä on korjailtu jo neljä kertaa kahden kuukauden aikana. Olen saanut vain yhden ison kohtauksen mutta lisäksi kymmeniä pienempiä, tänään viimeisin. Nyt oman paikkakuntani (Lohja) neurologi nosti taas lääkeannostusta ja päätettiin odottaa ensi tiistain magneettia, jotta nähdään onko aivoissa turvotusta. Ensimmäistä kertaa kasvaimen löytymisen jälkeen alan olla pikkuhiljaa huolissani, sillä tämänhetkinen oireilu on todella poikkeuksellista koko aikana. Olen kuitenkin aina ollut ikuinen optimisti, joten uskon, että tämä on vain hetkellistä ja kasvain rauhoittuu taas oleilemaan kunhan maltan odotella. Kuten sanoit, gradus kakkoset voivat kasvaa vuosikymmeniä ja omalta kohdaltani uskon patin asettuneen taloksi jo ainakin toistakymmentä vuotta sitten.
Miten voit itse tällä hetkellä? Hyvää vointia sinullekin!
hipsurouva | 2.8.2006 klo 17:40:42