Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

kroonisuus

Hei!

En tiedä kuinka yleistä munasarjasyövän kroonisuus on, mutta niin minulle on lääkäri sanonut ja valitettavan paljon meitä uusiutuneen taudin kanssa taistelevia on. On verrattu muihin kroonisiin tauteihin, vaikkapa diabetekseen tai sydäninfarktiin joissa lääkitys on myöskin loppuelämän kestävä, tässä vain hoidot ovat järeämpiä kuin monessa muussa kroonisessa sairaudessa. Kurjalta tietysti tuntuu kun sanotaan että et enää parane kokonaan, mutta asian kanssa on vain pakko elää.

Hyviä neuvoja sinulta Ronja Ryövärintytär, kannattaa tosiaankin heittäytyä potilaaksi ja pitää todella lomaa töistä ym. Itse sinnittelin ensimmäisellä ja toisellakin hoitojaksolla aina hoitojen välillä töissä, jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut silloin ajatella vain itseään ja parantumistaan, töitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin. Hoidot ovat sen verran rankkoja että palautumisaika on varmasti hyväksi, vaikka tuntisikin jaksavansa. Minä olen myöskin puhunut sairaudestani avoimesti, mutta parasta tukea olen kuitenkin saanut kohtalotovereilta, ei sellainen joka ei itse sairasta, pysty täysin ymmärtämään näitä fiiliksiä.

Kuten ristiinax arvelitkin kaikenlaisia ajanjaksoja mahtuu näihin vuosiin, mutta näin taaksepäin katsoessa voin kuitenkin sanoa että olen elänyt ihan täyttä elämää kuitenkin. Olen matkustellut ja harrastanut, toki hoitojaksot välillä rajoittavat menemistä ja jaksamista, mutta olen yrittänyt antaa hoitojen vaikuttaa elämääni niin vähän kuin mahdollista. Mutta silloin kun väsyttää pitää levätä ja kerätä voimia, niitä parempia päiviä tulee kyllä. Edelleenkin yritän olla nimimerkkini mukainen, vaikkei se aina ihan onnistu.

toiveikas | 5.1.2009 klo 15:20:49