Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: "se on 99 prosentin varmuudella munuaissyöpä..."

Hei,

Tunnen kaikki tunteesi. Olen käynyt ne läpi monta kertaa. Silti haluan lohduttaa ja todeta mottoni: "eteenpäin sanoi mummo hangessa".

Minulla todettiin 39-vuotiaan vuonna 1993 munasarjasyöpä joka oli levinnut ns. 3 asteeseen. Tuli kaksi leikkausta ja 10 sytostaattihoitoa. Sitten ihanat 7,5 vuotta, kunnes syöpä uusi. Tällää kertaa sitä oli kylvönä koko vatsaontelossa, muutama selvä pesäke, joista yksi oli kasvanut paksusuolesta läpi. Kahdeksan viikkoa odotin hoitoon pääsyä. Sitten leikkaus ja kuusi hoitoa. Avannettakin väläyteltiin. Hoitojen jälkeen vuosi väliä ja lisää hoitoja. Maksassa uskottiin välillä olevan jopa 50 pientä pesäkettä. Sitten taas niiden uskotiinkin olevan jotain muuta. Nyt on kuitenkin menossa viides vuosi uusimisen jälkeen ja menen taas iltapäivällä lyhyeen 3:n peräkkäisen päivän hoitoon.

Silloin kun syöpä uusi, lääkari sanoi minulle, että mahdollisuuteni ovat niin pienet, ettei hän viitsi edes sanoa selvitymisprosentteja tässä tapauksessa. Silloin uskoin, että en edes näe seuraavaa joulua.

Käyn työssä, juhlin, sauvakävelen, matkustelen, karjun murrosikäiselle huoneensiivouksesta ja haaveilen sylikoirasta. Siis ihan tavallista elämää kaikesta huolimatta.

Toki välillä masentaa tietoisuus, että tähän sairauteen sitä kuolee, ellei jotain ihmettä tapahdu. Kuitenkin syövänkin kanssa voi elää. Kukaan ei voi tietää - ei edes lääkärit - miten sinun tapauksessasi käy. Lähde siitä, että sinulle käy hyvin!

Meitä on hoidoissa monta, jota ovat eläneet syövän kanssa pitkiä aikoja. Suomessa saa hyvää hoitoa tosin, kuin esimerkiksi Virossa, jossa hoito-ohjelmassa on vain yksi sytostaattivaihoehto ja, jos se ei tepsi, niin "voi, voi".

Voimia sinulle
toivoo Onerva
Onerva | 6.10.2006 klo 10:42:33