Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Huoli äidistä:(

Huomenta Cambridge.

Ai sinäkin valmistut lähihoitajaksi. Onneksi olkoon alan valinnasta.

Mihin olet suuntautunut?

Itse olen vanhustyössä, minne halusin heti alusta asti enkä ole hetkeäkään valintaani katunut. Olen myös melko "untuvikko" hoitajana, kun vasta vähän yli vuosi sitten valmistuin. Mäkään en voi uskoa, miten joitakin tai aika monia syöpää sairastavia ja heidän omaisiaan kohdellaan jossain paikoissa. Eihän se voi olla totta v. 2010!!

Mulle on ainakin alusta lähtien ollut täysin selvä asia, että hoitotyö on asiakaslähtöistä, ja asiakkaan toivomuksia, elämänkatsomusta, valintoja jne. kunnioitan hänen viimeiseen henkäykseensä asti ja otan myös omaiset huomioon hoitotyössä. Kuulinko mä oikein, kun pari viikkoa sitten oli radiossa, että saattohoitoon tulisi suositukset. Saisi tulla se laki vanhustenhoidosta sekä saattohoidosta, koska mitkään suositukset eivät auta.

Sen takia mä kehotan tänne kirjoittavia ja muita missä tahansa hoitolaitoksessa huonoa, epäasiallista, ala-arvoista ja epäeettistä kohtelua saaneita henkilöitä ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen taikka muutoin tekemään siitä asiasta valituksen esim. Valviraan. Jos ko. paikassa tai osastolla ei olla tietoisia asiasta (pitäisi kyllä olla!!), niin sitten mikään ei muutu. Muutos saadaan aikaan vain tuomalla esiin epäkohdat ja epäeettiset käytännöt. Toinen asia, mikä valittamalla saadaan aikaan on se viesti, että syöpää sairastavat ja heidän läheisensä eivät hyväksy mitä tahansa kohtelua hoitohenkilökunnalta eikä pidäkään. Nekin jutut, mitä olen täällä lukenut, ovat tosi uskomattomia. En voi käsittää. Myös meidän hoitajien pitää olla valveutuneina, pitää asukkaan puolia ja puuttua selviin epäkohtiin siellä, missä olemme töissä. Niin yksinkertaista se on.

Mä taidan ruveta käymään läpi äitini henkilökhotaisia tavaroita.

Voimahalit ja jaksamista kaikille kohtalotovereille.
Siipi maassa | 9.10.2010 klo 09:02:23