Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Miten auttaa miestä?
Hei,
En tiedä onko tästä sinulle apua. Meilläkin mies aluksi kovin sulkeentui tuohon sairauteensa..koki että, minua ei saa rasittaa..vaan halusi kantaa kaiken yksin...jota, minun oli silloin kovin vaikea käsittää. Meillä kun nuorin lapsistamme on autistinen nuori. Sitten, ehdotin hänelle että, menisimme hakemaan ulkopuoliselta ammattiauttajalta apua (siis minulle) koska, minä olen herkkä ja nyt kaikkea on liikaa tässä perheessä...(vaikka oikeasti tuon kestin hyvin)...tämä auttoi...mieheni lähti näihin terapia-istuntoihin..koska, hänelle oli tärkeää saada olla edelleen henkisesti se vahva perheen pää ja isä. Lapsemme jo aikuisia...meillä on molemmilla toinen avioliitto menossa. Solmimme tämän avioliiton keski-iässä..ja yllätyksenä tuli tämä syöpäsairaus..loppuun asti olen minäkin luvanut mieheni rinnalla seistä...koska rakastan häntä edelleen.
Nyt kun tästä puhumattomuuden umpisolmusta olemme päässeet..niin, itse tuosta syöpäsairaudesta (mieheni sairastui kaksi vuotta sitten agresiiviseen rakko- ja eturauhassyöpään, häneltä jouduttiin poistamaan sekä virtsarakko että, tuo eturauhanen) tämä tarkoitti sitten käytännössä myös sitä että, seksuaalinen elämä loppui kokonaan. Se oli meille molemmille luopumisen paikka, kaikki kun oli ohi kerralla leikaten siltäkin saralta. En pysty edes menevään mieheni kainaloon, tuo peevelin avanneletku kun tiellä, mieheni pystyy nukkumaan vai yhdessä asennossa......tänäpäivänä hän pystyy jo sanomaan ääneen kuinka ottaa päähän...tämä sairaus ja jatkuvat kontrollikäynnit sairaalassa tuosta itse leikkauksesta kun selvisi hän myös sairasti sydäninfarktin sen päälle...
Ainut asia josta hän ei vielä voi puhua on yhteinen hautapaikka, koska ei halua miettiä sellaisia asioita...nooh. Emme puhu. Minua tämä helppottaisi koska emme ole enää nuoria vaan jo keski-iässä molemmat. Menetin myös oman isäni eturauhassyöpään vuosi sitten...joten tiedän mitä meilläkin voi vielä olla edessä. Nyt kuitenkin kaikki toistaiseksi onneksi hyvin.
Tuo miehen sairastuminen laittoi minut myös ajattelemaan näin, monelle suomalaiselle vahvalle miehelle se on niin kova paikka, kun onkin sitten heikko ja voimaton pelkästään fyysisesti...joten, jos voit niin käännä tuo asia hiukan niin...että, sinäkin vaimona ja naisena tarvitset vielä hänen vahvuuttaan...silloin tuo ulkopuolisen avun saaminen voi olla hänenkin helpompi ottaa ehkä vastaan..
Ammattiauttaja on siinä hyvä että, tunteista puhuminen, niistä kipeistäkin saa ikäänkuin oikeuden. Emme itse enää tällähetkellä tuota ammatti-auttajaa nyt käytä...mutta, jos tarvetta tulee käännän tuon asian niin että, avun tarvitsia olenkin minä ensisijaisesti ei mies...
Voimia sinulle ja jaksamista...
j.k. älä aja itseäsi henkisesti loppuun, jos miehesi ei kaikesta huolimatta suostu hakemaan tai ottamaan itselleen apua..hae sinä. Sinulla on siihen oikeus.
t.Anin
- Miten auttaa miestä?äpyli
- Re: Miten auttaa miestä?hilleviivi
- Re: Miten auttaa miestä?irkku65
- Re: Miten auttaa miestä?surumorsian
- Re: Miten auttaa miestä?anin
- Re: Miten auttaa miestä?taapsa