Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Tiedon vastaanotto sairaudesta
Moi !!Olen itse sairastanut luusyöpää 15 vuotta sitten. Tieto oli kyllä aika vaikea ottaa vastaan...Olinhan silloin ns. nuori aikuinen eli elämä edessä !! Kyllä kaikki pysähtyi, ja aika rajulla tavalla. " Säteellä " tuli vaan kaksi lääkäriä ja kertoi faktat, sen jälkeen sain olla rauhassa pari tuntia ja miettiä asiaa. Hoitaja oli tosin kokoajan lähettyvillä ja katsoi sivusta miten muijan käy. Asian miettiminen yksin, rauhassa, mutta tietoisena siitä, että joku on lähellä keneltä kysyä, oli minulle hyvä vaihtoehto. Kyllä siinä käytiin kaikki tunteiden kirjossa läpi !!! Mutta kyllä se kummallista on, että uskoa tulevaisuuteen vaan jostain tulee ja voimat kasvavat. Ei, minulla ainakaan, ollut suurempia pelkotiloja tulevaisuuden suhteen. Eniten minua surettivat läheiset, heidän silmät kertovat niin paljon. Oli pelkoa, tuskaa, sääliä, epävarmuutta. Pahin niistä on sääli. Ei kukaan halua olla säälittävä, vaan rohkea ja reipas. Mutta siinäpä ongelma miten ollaan säälimättä. Sain tuosta taas oppia neljä kuukautta sitten, kun avomieheni kuoli keuhkosyöpään. Hän sairastui viime juhannuksena ja kuoli joulupäivänä, vaan 52 vuotiaan sairastettuaan vaan puoli vuotta. Ja kyllä siinä tuli nähtyä sääliä, sekä hänelle, minulle että hänen tyttärelle. Se oli aika vaikeaa katsoa. Tunnen liian hyvin sen ilmeen, ja melkein näen ne ajatukset. Koettakaa olla säälimättä, kyllä potilas usein tietää oman tilansa vaikka ei siitä puhu. Hän haluaa vaan "normaalia" elämää ja keskustelua, tavallaan sillä tavalla unohtaa sairauden. Näin vierailut ovat "hauskoja" ei ahdistavia. Kyllä potilas vaistoaa jos teillä on vaikeaa hänen seurassaan. Älkää tehkö säälillä potilaan oloa vielä tuskallisemmaksi.
Tässä oli minun mielipiteitäni asiasta, tänään. Tosin, huomenna voi olla taas toisin. Elämääni vaikuttaa vielä suuresti avomieheni menetys, on liian lähellä,ja liian raskas asia. Mutta kesää kohti mennään ja valoon päin !!!!
- Re: Tiedon vastaanotto sairaudestaLeskeksi joutunut..
- Re: Tiedon vastaanotto sairaudestaBisse