Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: eturauhassyöpä

Ymmärrän hyvin tilanteesi, koska olin itsekin samassa jamassa toukokuussa. Vaikka olen jo vuosia tiennyt (veriarvojen takia) että tämä homma on edessä, silti tässä mennään aina yhden rajan yli --- siihen joukkoon, johon kuuluvat ovat eri tilanteessa olevia syöpäpotilaita. ER-syöpä on tosiaan siitä pirullinen, että alkuvaiheessa oireita ei ole. En minäkään ollut mitenkään sairas enkä ole vieläkään, mutta sairaaksi minut määriteltiin: olet syöpäpotilas. Toisaalta tämä on parempi kuin olla todella huonossa kunnossa ennenkuin tauti löydetään. Nyt on leikauksesta mennnyt jonkin verran aikaa, katetri on poissa ja edessä "normaalit ongelmat" eli ensi vaiheessa virtsankarkailu, joka kylläkin paranee pikku hiljaa (edessä on tietenkin toinen iso kysymys eli 'miehisyysongelma' --- sitä ei ole vielä jaksanut miettiä). Jos menet leikkaukseen, aloita hyvä mies vatsanpohjanlihasten harjoitukset jo ennakolta. Minulle niistä ei puhuttu mitään ennen leikkausta - vasta myöhemmin kuulin, että ne ihmiset toipuvat yleensä nopeammin, jotka tekevät näitä harjoituksia jo ennakkoon. Näitä ohjeita saa sairaalan uroterapeutilta --- pyydä jo huomenna jos leikkausta suositellaan. No ensimmäisen päivän 'kaikki tulee läpi kuin pikkuvauvalta' -vaiheesta olen mennyt eteenpäin, mutta edelleen iltapäivällä ja illalla kun väsymys tulee, holkki pettää usein. Tämä voi kestää päiviä, viikkoja, kuukausia ---sanoo lekuri. Yhtenäkään yönä en ole kuitenkaan laskenut alle ja yöllä olen ehtinyt vessaan. Ainakin minulle sanottiin, että kaikenlainen kuntoilu (myös kuntosali) ennen leikkausta on hyvästä. Voin ihan hyvin jos ei oteta huomioon tuota virtsajuttua. Toinen ongelma on tietysti se, että tämä asia vie liikaa ajatusenergiaa -- varmaan olet itsekin nähnyt sen keskitymiskyvyssä, jota maalaaminenkin vaatii. Itsekin olen luovalla alalla ja hommat ovat olleet jäissä. Pitää vaan päästä askel kerrallaan eteenpäin. Huomisen jälkeen tiedät taas enemmän mitä tehdään seuraavaksi. Tsemppiä vaan kovasti. Oulun seudulle pitäisi saada "nuorten" er-potilaiden keskustelupiiri. Nykyinen yhteyshenkilö on näköjään syntynyt vuonna 1928. Ei kohtaa välttämättä maailmankuvat...
Toipilas | 20.7.2008 klo 22:07:47