Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: eturauhassyöpä
Minun syöpäni löytyi täytenä yllätyksenä 54-vuotiaana vuonna 2001. Vasta silloin lääkäri ehdotti ensimmäistä kertaa psa:n mittaamista. Tulos olikin sitten yli 12 ja vähän myöhemmin jo yli 19. Hätä oli tietysti alussa valtavan suuri, ihan kuin itselläsikin. Onneksi tämä syöpä etenee yleensä hitaasti. Vuoden 2002 puolella pääsin sädehoitoon, sitä ennen oli tosin muutaman kuukauden hormonilääkitys.Hoitojen jälkeen psa putosi nollille ja pysyi siellä pari vuotta. Sitten alkoi psa:ssa olla ihan pientä nousua, joka ennakoi sitä että syöpä saattaa olla tulossa takaisin. Olen kuitenkin tähän asti elänyt jotakuinkin terveen miehen elämää, ilman mitään jatkohoitoja. Jos tauti tulee takaisin, löytyy siihenkin hoitoja joilla taudin etenemistä voidaan hidastaa niin, että minulla on todennäköisesti pahimmassakin tapauksessa monia monia elinvuosia.
Yritä olla huolehtimatta liikaa, vaikka se onkin helpommin sanottu kuin tehty! Kehittyneen lääketieteen ansiosta hoitomahdollisuuksia on runsaasti, olipa tauti sitten paikallinen tai levinnyt, ja uusiakin hoitoja kehitetään jatkuvasti. Hoitavat lääkärisi räätälöivät sinulle sopivat hoidot tarpeellisten jatkotutkimusten jälkeen. Luota heihin ja odota kärsivällisesti. Tutkimusvaihe kestää aikansa, mutta kuten sanottu, tämä tauti etenee hitaasti joten syytä paniikkiin ei ole!
- eturauhassyöpähraManson
- Re: eturauhassyöpähraManson
- Re: eturauhassyöpäjokker
- Re: eturauhassyöpäToipilas
- Re: eturauhassyöpäToipilas