Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miten valmistautua sytohoitoon?

Hei,

Paras tapa valmistautua sytohoitohin on hoitaa itseään, tehdä mieluisia asioita. Liikkua "ihmisten ilmoilla" niin paljon kun huvittaa ja voi, sillä myöhemmin peruukin ja huonon yleiskunnon takia se voi olla (vähintään) vaikeaa. Kannattaa syödä hyvin ja terveellisesti sekä ulkoilla ja harrastaa liikuntaa.

Itse en koskaan ole kokenut itse tiputuksia niinä vaikeimpina juttuina. Jopa labrassakäynti on tuskallisempaa, koska välillä pistetään monta kertaa. Tiputus on tähän saakka aina onnistunut kerralla (olen puolessavälissä hoitoja).

Tiputuksen aikana sattuneet ongelmat lienevät ymmärtääkseni aika marginaalisia - kuitenkin. Jos saat Taxotereä, voit harkintasi mukaan kysellä jäähattua, - hanskoja ja -tossuja. Kynnet kannattaa joka tapauksessa lakata: sekä sormet että varpaat.

Itse olisin ehdottomasti halunnut tietää sen, että hoitoihin saa mennä ja hoidoista tulla Kela -taksilla. Siitä ei kukaan maininnut mitään ennenkuin kolmannella hoitokerralla!

Eka viikko jokaisen tiputuksen jälkeen on aina ollut se vaikein. Lääkkeestä riippuen joko luusärkyä tai sitten pahoinvointia, huimausta ja heikotusta. Ruokahalu poissa, ummetusta ja kerran jopa ripulia. Jatkuvaa vilutusta - se on lisääntynyt hoitokertojen myötä.

Useammat ovat sanoneet, että hoidot alkavat todella tuntua vasta puolenvälin jälkeen. Sen allekirjoitan. Allekirjoitan myös sen, että kannattaa huomioida ne päivät, jolloin infektioriskit yms. suurimmillaan. Parempi varoa kun katua!

En missään nimessä halua säikytellä ja olla pessimisti, sillä kukin reagoi yksilöllisesti. Kerron vain omat kokemukseni. Kannattaa kysellä itse paljon siitä mitä tehdä eri tilanteissa ja varata lääkkeitä ja "oikeanlaista ruokaa" kotiin.

Kaikesta huolimatta on tärkeää yrittää pitää mieli korkealla! Itse olen aina mahdollisuuksien mukaan käynyt lapseni konserteissa tai kuvataidenäyttelyissä yms. sekä osallistunut läksyjen yms. tekoon voimieni mukaan. Ne ovat olleet tärkeitä tapahtumia meille kaikille tämän kaiken keskellä.

Juuri viikon sisätiloissa olleena ja enimmäkseen sängynpohjalla maanneena - huomenna taas alkaa itsensä ylös ja ulos tsemppaaminen...

Kristitty Lilja | 10.11.2008 klo 16:03:09