Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miten valmistautua sytohoitoon?

Heippa!
Itse olin sytohoidoissa naistenkilinikalla Helsingissä. Ennen sairaalaan menoa söin lautasellisen puuroa ja join kupillisen kahvia. Hoitoni alkoivat klo 9 aamulla ja tiputus kesti yleensä klo 17 asti. Minulle tarjottiin sairaalaruokaa, jonka söin sekä iltapäivällä kahvit ja vielä ennen kotiin menoa ruokaa. Pitkä hoitoaika johtui osittain allergiareaktioista ja sen vuoksi sain estolääkkeitä koko ajan, jotka nukuttivat niin että iltapäiväkahvillekin piti herättää. Hoidot olivat kolmen viikon välein (munasarjasyöpä). Sairaalasta löytyi aikakauslehtiä, joita en juuri jaksanut selailla. Antoisinta oli kun huoneessa syntyi toisinaan hyviä keskusteluja muitten potilaitten kanssa.
Aamulla puettiin sairaalavaatteet, joten vaateongelmia ei ollut.

Minulle sanottiin että hiukset lähtevät eivätkä mitkään jäähatut tapauksessani auta ja ne todella lähtivät.
Pahoinvointiin sain Primperal-suppoja ja jotakin tosi kallista lääkettä. Sitä kallista lääkettä en tarvinnut lainkaan. Lisäksi kotooltani löytyi tuota Primperalia tabletteina ja ne auttoivat. Pahoinvoitia oli tosi harvoin ja ihan vähän vain, sensijaan ummetus vaivasi.
Jossakin vaihteessa maut katosivat ruuista ja ruokahalu samantien. Ne sitten palasivat normaaleiksi jonkun viikon kuluttua.
Ensimmäiset hoitokerrat olivat aika iisejä. Sitten alkoivat jalkasäryt ja neuropaattiset oireet. Minun jalkapohjani ovat vieläkin puutuneina.
Omasta mielestäni kestin hoidot hyvin. Noin kymmen päivän jälkeen sytoista ovat leukosyytit alhaisimmillaan. Varoin suuria ihmisjoukkoja.
Tsemppiä sinulle sinne hoitoihin
Jaana
jaana1952 | 7.11.2008 klo 01:42:57