Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Rinnat juuri poistettu - onko kukaan valinnut jälkihoitoa yksityisellä sektorilla?
Itsekin menin yksityisen kautta tutkimuksiin, mutta siitä ei juurikaan kehumista ole. Kirjoitan tähän oman tarinani:Kun löysin pattini kainalosta eräänä kesäisenä viikonloppuna viime vuonna, soitin heti seuraavana maanantaina aikaa Lääkärikeskus Mehiläisen toimipisteeseen naistentautien erikoislääkärille. Hän tunnusteli rinnat ja kainalon ja teki lähetteen mammografiaan, ultraääneen ja ohutneulabiopsiaan. Hieman hymyilytti lähetteessä ollut maininta "sormenpään kokoisesta patista", sillä patti oli oikeasti lähempänä pingispalloa, mutta koska kainaloni kopeloitiin vain käden ollessa pystyasennossa, eihän siellä mitään kunnolla tuntunutkaan. Tutkimuksiin sain ajan seuraavalle päivälle. "Pikana" lähteneen ohutneulanäytteen vastauksen saamisessa kesti melkein viikko ja kun vastauksen sain, näyte oli ollut riittämätön, joten en siis saanut mitään vastausta. Seuraavana päivänä pääsin uusintakokeeseen, jonka teki eri radiologi. Hän löysi paljon enemmän suurentuneita imusolmukkeita kuin ensimmäinen radiologi, tosin siitä ei ollut tietoa, oliko niitä tullut viikossa lisää vai eikö ensimmäinen radiologi ollut niitä nähnyt/löytänyt. Olin lähdössä samana päivänä matkoille ja sovin radiologin kanssa soittoajasta muutaman päivän päähän. Seuraavan päivän puolella olin ehtinyt olemaan vasta muutaman tunnin matkakohteessa, kun minulle soitti tämä naistentautien erik. lääkäri ja kyseli, että milloinkas olenkaan matkoille lähdössä, kun pitäisi ottaa histologinen näyte. Kyselin, että mitä ohutneulanäytteen vastaus kertoi, lääkäri mumisi jotain, että "se on vain suspekta". Lääkäri kehotti soittamaan ajanvaraukseen ja varaamaan aikaa histologisen näytteen ottoa varten. Yritin tässä vaiheessa tarjota vaihtoehtoa, että voisiko tehdä lähetettä jonnekin kunnalliseen kirran polille, mutta lääkäri ei tähän suostunut, koska "emmehän tiedä, minkä takia lähettää". Soitin ajanvaraukseen, jossa hoitaja oli hieman hämmentynyt, eikä osannut sanoa, mitä pitäisi nyt oikeastaan varata. Lupasi soitella minulle takaisin keskusteltuaan ensin lääkärin kanssa. Hoitaja soitti takaisin sovitusti ja kertoi, että nyt asia selvisi: pitää varata aikaa IHOTAUTILÄÄKÄRILLE. Kyllä, luitte oikein. Olin hieman ihmeissäni, mutta otin tarjotun ajan vastaan, koska en parempaakaan toiselta puolelta maapalloa keksinyt. Mietin kyllä, että miten ihotautilääkäri saa kaivettua imusolmukkeestani näytepalan...
Pari päivää kului ja soitin kuitenkin sovitusti tälle radiologille, vaikka asiani periaatteessa olikin jo mennyt eteenpäin. Radiologi kertoi suoraan, että ohutneulanäytteen mukaan epäillään kainalon suurentuneen imusolmukkeen olevan metastaasi, eikä imusolmukkeiden primaarisairaus. Ja että vaikuttaa siltä, että lähettäjä on rinnan kasvain, vaikkei primaarikasvainta olla löydettykään. Uutinen ei tietenkään ollut mikään mukava, mutta arvostin ehdottomasti radiologin suorapuheisuutta. Mainitsin sitten varatusta ihotautilääkärin ajasta, johon radiologi kommentoi todella ihmeissään, että kuka sellaista on käskenyt varaamaan, ei todellakaan enää minnekään ihotautilääkärille mennä, peru se! Radiologi kertoi tekevänsä kiireellisen lähetteen HYKSin rintarauhaskirran osastolle. Tässä vaiheessa itseäni todella helpotti, koska joku otti oikeasti asiani hoitaakseen. Rintarauhaskirran osastolle menin käytännössä suoraan lentoasemalta ja sen jälkeen asiat etenivätkin nopeasti ja tulin huomaamaan, että nyt joku muu huolehtii, että asiat sujuvat ja menevät eteenpäin.
Taisi olla huonoa tuuria lääkärivalinnan suhteen, mutta pettynyt tämän minua hoitaneen naistentautien erikoislääkärin toimintaan olin. Tosin tälle toiselle radiologille lähetin kiitokset jälkikäteen. Toki nopeammin varmasti pääsin mammografiaan yms, kuin olisin kunnallisella päässyt. Ehkä pettymys oli erityisesti siksi niin suuri, koska sitä _olettaa_ saavansa hyvää ja asiantuntevaa palvelua juuri yksityiseltä. Tämä episodi riitti romuttamaan oman käsitykseni sen suhteen.
miu
- Re: Rinnat juuri poistettu - onko kukaan valinnut jälkihoitoa yksityisellä sektorilla?-miu-
- Ja vielä..-miu-