Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Syyllistetäänkö kohdunkaulan syöpään sairastunutta?

Hei!
Luulen, että tuo syyllistäminen on vähentynyt sitä mukaan, kun tietoa on saatu lisää. Itse sairastuin kohdunkaulansyöpään 14 vuotta sitten, ja hain siitä tietoa, ja löysin, että sitä esiintyy vanhoilla, ylipainoisilla, tupakoivilla, alkoholia runsaasti käyttävillä ja lukuisia sukupuolisuhteita omaavilla naisilla.... Olin silloin 35-vuotias, hoikka, 15 vuotta naimisissa ollut, en ole koskaan tupakoinut enkä käytä alkoholia....
Itse puhuin sairastumisestani hyvin avoimesti, mm. työpaikalla kerroin kaikille, minua auttoi, kun pystyin puhumaan ja sain kaikilta ihmisiltä tukea.
Elokuun lopussa ilmestyneessä Riitta Laineen kirjassa "Miksi minä? Ja mikä on ennusteeni" kirjoittaa 6 gynegologiseen syöpään sairastunutta naista omilla nimillään selviytymistarinansa. Kahdella kirjoittajalla on kohdunkaulansyöpä. Kirja on myynnissä kirjakaupoissa ja myös kirjastoista sitä voi kysellä. Siinä on myös lääkärin kirjoittama osuus, ja samoin psygologin.
t. Ellinoora
ellinoora | 11.11.2007 klo 22:34:21