Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Uusi jäsen esittäytyy (duktaalinen, multifokaalinen karsinooma)

Hei

Tervetuloa joukkoon mukaan, vaikka tälle palstalle on ikävä saada uusia "jäseniä" ja varsinkin nuoria.

Syöpädiagnoosin saaminen on kuin vetästäisiin matto jalkojen alta. Ei auta kuin alkaa pistämään suunnitelmia uusiksi ja peruuttelemaan tehtyjä sitoumuksia ja tapaamisia. Ja ikävää on se, kun ei voi tehdä uusia aikatauluja, vaan hoidot ovat pääasia muutaman kuukauden.

Mutta hyvin meillä Suomessa hoidetaan varsinkin rintasyöpää. Minä olin kuukauden päästä diagnoosista tammikuussa jo leikattu, sytostaatit alkoivat maaliskuussa ja viimeisen tiputuksen sain tänään. Heinäkuun 10. päivä suunnitellaan sädehoidot. Palasin pariksi viikkoa töihin ennen tätä viimeistä tiputusta, kun kunto tuntui sen sallivan ja se oli etenkin henkisesti hyvä ratkaisu unohtamatta taloudellista puolta.

Hoitoihin pääsyn odottelu on piinaavaa aikaa, kun ei vielä tiedä mitä on edessä. Sitten helpottaa, kun hoitoputkeen pääsee ja varsinainen "toiminta" alkaa. Kuntoilla ja liikkua kannattaa niin kauan kuin vaan pystyy, kunto rapistuu joka tapauksessa hoitojen edetessä. Pientä kävelylenkkiä heti leikkauksen jälkeen kannattaa harrastaa, se vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Itse kävin kävelyn lisäksi tekemässä kevyttä kuntosalitreeniä heti kun sain kirurgilta luvan. Sytostaatit vain ovat vaikuttaneet myös lihaksiin niin, ettei treeni ollut enää kivaa eikä jaksanut tehdä enää oikein mitään.

Hoitoja ei tosiaan kannata pelätä. Sytostaateista on ollut kaikenlaista reisaa, mutta kaikki on ollut kestettävissä. Sytoja jännäsin varmaan eniten. Leikkauksissa kun olen jo konkari, niin sitä en osannut paljonkaan jännittää. Kainalon löydökset jännitti leikkauksessa eniten, mutta onneksi selvisin vain vartiaimusolmukkeiden poistolla. Nekin poistettiin nätisti tähystyksellä, niin ei jäänyt haavaa kainaloon ja käsi toimii normaalisti ja mikä parasta, imusolmukkeet olivat puhtaat.

Ja henkistä apua on tarjolla sekä sairaalassa että syöpäyhdistyksen toimesta. Niitä kannattaa hyödyntää, jos tämä palsta ja läheiset ei riitä.

Jaksamista sinulle ja laita tänne väliaikatietoja ja kysymyksiä, aina jollakulla on hyvä vinkki tarjolla.

Typsy | 27.6.2013 klo 21:41:20