Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Uusi jäsen esittäytyy (duktaalinen, multifokaalinen karsinooma)

Hei vaan, olen käynyt lukemassa tätä palstaa monet kerrat ja nyt päätin itse uskaltaa kirjoittaa.
Vertaistuen tarve on suuri mutta jostain syystä kynnys sen hakemiseen on ollut korkea, ilmeisesti
sairauden hyväksyminen on vielä vähän "vaiheessa", tämä kaikki vielä niin uutta.

Olen 33-vuotias perheenäiti, 1- ja 3-vuotiaat lapset, naimisissa kolme vuotta. Valmistuin tänä keväänä unelmieni ammattiin ja haaveilin oman yrityksen perustamisesta sekä oman asunnon ostamisesta. Hain myös ahkerasti
töitä. Kaikki oli mallillaan, yhtä pientä murhetta lukuunottamatta..

Viime talven aikana vasempaan rintaani, kainalon puolelle ilmestyi "hymykuoppa" ja sen pohjalla tuntui sormenpään
kokoinen patti, lisäksi ilmaantui limakalvo-oireita, jotka viittasivat estrogeenivajeeseen. Huhtikuussa varasin ajan gynekologille ja päätin selvittää yhdellä kertaa kaikki ongelmat. Lääkäriajan sain vasta toukokuun lopulle. En ollut suuremmin murheissani rinnan patista, kaikki läheisetkin sanoivat että olisin hyvin epätyypillinen rintasyöpäpotilas. Lääkäri oli tympeä, sanoi limakalvojen olevan täysin terveet ja arveli ongelman olevan minun ja mieheni petipuuhissa. Ei osannut yhtään kuunnella mitä kerroin. Rinnasta hän sen sijaan oli huolissaan ja hymykuopan aiheuttaneen pienen kyhmyn lisäksi hän löysi toisen, huomattavasti suuremman patin, jota minä olin luullut rauhaskudokseksi. Sain kiireellisen lähetteen yksityiselle mammoon ja ultraan. Lääkäri eikä kaupunki maininnut mitään, että olisi ollut mahdollista pyytää maksusitoumus tähän kalliiseen tutkimukseen.. Sinne meni 633e..

31.5. aamulla maailmani pysähtyi, ainakin hetkeksi. Lääkäri teki tutkimukset ja otti paksuneulanäytteet molemmista tumoreista. Kertoi, ettei yleensä tässä vaiheessa vielä kerro diagnoosia, mutta useita satoja kuvia nähneenä hän uskalsi sanoa jo nyt että kyseessä on rintasyöpä. Sanoi, ettei enää ole aikaa hukattavana ja kehotti henkisesti valmistautumaan leikkaukseen ja hoitoihin.
Paksuneulanäytteiden tulokset sain pari viikkoa tuon jälkeen; duktaalinen karsinooma gradus 2, lääkäri sanoi että tuo luokitus voi vielä muuttua sinne epäedullisempaan suuntaan. Paperini kuulemma lähetetään keskussairaalaan ja käski odottaa yhteydenottoa sieltä. Reilu viikko kului ja sain puhelun, että seuraava askel on magneettikuvaus Meilahdessa, kaukana siis siihen nähden missä asustelen.

Eilen tuli postissa lääkärin lähete mri-kuvaukseen. Sieltä luin, että kasvainten arvioidut koot ovat 2,5cm ja 1,2cm.
Henkisesti olen jo valmistautunut kokopoistoon, en tiedä.. Jotenkin epätodellista koko juttu.

Tässä sitä sitten vaan hoidetaan lapsia kotona miehen pitkien työpäivien ajan ja odotellaan mitä seuraavaksi tapahtuu.. Kovasti olen nyt yrittänyt tehdä sellaisia mukavia juttuja, joita ei mahdollisesti kohta pysty enää tekemään. Kävimme pienellä perhelomalla ja vietimme laatuaikaa perheenä miehen tynkäloman aikana. Nyt kun kesäloma loppui, on ollut todella vaikea palata arkirutiineihin.

Tulipa pitkä teksti vaikka lyhyesti ajattelin kirjoittaa..
Kiitos teille palstalaiset, teistä on ollut jo tällä lyhyellä syöpätaipaleellani iso apu.

Kysymyksenä voisin esittää, jos joku tohtii tällaiseen vastata, että voisiko nuo limakalvo-oireet viitata hormonipositiiviseen syöpään? Onko kellään muulla ollut vastaavia oireita? Tuntuu, että syöpäsolut vie kropastani kaiken estrogeenin. Sitten joskus jos jonkun lääkärin tämän aiheen tiimoilta tapaan, aion kyllä asiaa selvitellä. Siihen asti, odotellaan vaan.. Voi miten turhauttaa välillä!
Heli80 | 26.6.2013 klo 11:25:58