Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: UUSI,APUA!

Hei ystävä, odottelu on kamalinta, ja itsellänikin tuo aika on vielä tuoreessa muistissa - eihän siitä ole kuin runsas kuukausi, kun sain oman diagnoosini! Niinpä pyydänkin Sinua nyt rentoutumaan, koska huominen on aivan pian; pelätä ei kannata, koska kohta saat apua ja asiat selviävät, yksi kerrallaan. Elämä jatkuu, mutta juuri nyt sitä on kovin vaikea uskoa, eikö vain?

Ei ole mitään pahaa siinä, että ajattelee hautajaisia ja kuolemaa. Huono asia ei ole myöskään se, että arvioi elämäänsä tähän mennessä. Se on ihan normaali osa tätä prosessia, ja "kokonaispakettia". Helpotuksen hetkiä on edessäsi vielä useita. Ensinnäkin, saattaa olla että kasvaimesi on hyvänlaatuinen, milloinka "paha" on jo leikkauksella otettu pois. Niin ikään, jos kasvain on pahanlaatuinen, se yhtä lailla leikataan pois, ja se on Helpotus, vaikka ympäristön reaktiot ja lasten mahdollinen hätä uolestuttavatkin.

Kuitenkin, älä aliarvioi omien lastesi elinvoimaa ja selviytymiskykyä, he ovat Sinun parhaita tukijoitasi ja rohkaisijoitasi tällä matkalla. Kerro heille, että sinulta on löytynyt rinnasta paha patti, mikä pitää leikata pois, ja että myöhemmin saat tietää, onko leikatussa patissa ollut kilttejä vaiko vihaisia soluja - näin olen itse omille, 4- ja 7-vuotiaille lapsilleni kertonut, ja hyvin on mennyt, kun asioita näin vähitellen avaa heille yksi kerrallaan. Hoidoista en ole vielä ehtinyt puhua, koska näen onkologin vasta ensi maanantaina.

Vaikka tuntuukin ehkä siltä että huominen on jo pian, on sinulla kuitenkin mahdollisuus ja lupa tutkia asiaa, ennen kuin avaudut siitä muille, tutustua asiaan ensin itse ja vasta sitten päättää, mitä teet. Tämä paniikki on tilapäistä, luota siihen ja usko itseesi. Tulet saamaan vielä paljon apua ja välineitä käsitellä tätä tilannetta!

T. Karhutar
Karhutar | 28.6.2007 klo 11:17:53