Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: osapoisto vai kokonaan

Minä tein toisenlaisen päätöksen kuin muut tässä ketjussa. Äitini kuoltua rintasyöpään päätin jo silloin, että jos sama sairaus iskee minuun, haluan molemmat rinnat pois. Iskihän se. Ultran mukaan kasvain oli 6mm ja osapoistoa suositeltiin sädehoidolla terästettynä. Halusin molemmat rinnat pois ja näin tehtiin.

Vartijasolmukkeesta löytyi kaksi mikrometastaasia, joten toinen kainalo tyhjennettiin. Patologin lausunnosta selvisi, että kyllä siellä se 6mm kasvain oli, mutta lisäksi kaksi pienempää. Syövän esiastetta oli 30mm alue kasvainten ympärillä. Kainalo oli puhdas. Jos olisin valinnut osapoiston, olisin siis joutunut uudelleen leikkauspöydälle, kun marginaalit olisivat jääneet liian pieniksi. Nyt ei tullut sädehoitoa, mutta sytostaatit tulivat sen vartijasolmukkeen takia.

Olen ollut tyytyväinen molempien rintojen poistoon. Olin ollut mammografiassa ja rintojen ultrassa neljä kuukautta ennen kuin tunsin kyhmyn. Syöpä löytyi, kun rinnat kuvattiin ja ultrattiin uudelleen. Jos toinen rinta olisi jäljellä, miettisin koko ajan, mitä sieltä voi jäädä löytymättä. Olisiko vartijasolmuke ollut vielä neljä kuukautta aiemmin puhdas ja olisinko säästynyt kainalon tyhjennykseltä ja sytostaateilta? Kun molemmat rinnat ovat pois, voin valita käytänkö proteeseja vai en. Ei ole tasapaino-ongelmia.

Tsemppiä sinulle. Olet isojen päätösten edessä.
Tikutaku | 13.1.2010 klo 15:08:03