Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: osapoisto vai kokonaan

Hei!

Minä olin saman päätöksenteon edessä viime kesänä, oikeassa rinnassa todettiin kaksi kasvainta (toinen n. 2 cm, toinen pienempi) ja myöhemmässä paksuneulanäytteessä vasemmasta rinnasta vielä yksi pieni kasvain. Erilaistumisaste ja muut tarkemmat tiedot selvisi sitten vasta leikkauksen jälkeen patologin lausunnosta.

Minulle lääkäri ehdotti jo alunalkaen oikeaan rintaan osapoistoa. Vaikka poistettava alue olisi melko suuri, minulla oli kuulemma riittäväsi "massaa"... Ensimmäinen reaktioni oli, että "kaikki pois". Toisen rinnan puuttuessa minulla olisi kuitenkin isorintaisena tullut varmasti taspaino-ongelmia. Kun syöpä sittten löytyi toiseltakin puolelta, lääkäri ehdotti molempiin rintoihin osapoistoa. Mietin asiaa pitkään, koska minua pelotti mahdollinen uusintaleikkaus, jos kaikkea ei saataisikaan pois. Lisäksi kokopoiston jälkeen ei yleensä tarvitse niin rankkoja jatkohoitoja, joita myöskin pelkäsin. Lisäksi minulla on pitkät matkat hoitopaikkaan.

Päätin kuitenkin ottaa riskin. Oikeastaan päätökseeni vaikutti eniten se, kun lääkäri sanoi, ettei kokopoisto tarkoita sitä, etteikö syöpä voisi uusia. Ja jos se uusii leikatun kohdan arpikudokseen, sitä on vaikea havaita. Sen sijaan jos rintaa on jäljellä, mammografia on edelleen kelvollinen seurantatutkimus.

Eli minulle sitten tehtiin vartijasolmuketutkimus ja molempien rintojen osapoisto. Vasemman puolen vartijasolmuke oli puhdas, oikealla puolella syöpä oli levinnyt vartijaan (eli tämä kainalo tyhjennettiin samassa leikkauksessa). Patologin lausunnosta selvisi, että myös kolmessa kainalon imusolmukkeessa oli ollut etäpesäke. Olin onnekas siinä, että leikkauksessa oli saatu riittävät marginaalit.

Olen nyt jatkohoitojen puolivälissä, ja kaikken rankin osuus (solunsalpaajat) on takana. Ainakin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen päätökseeni. Vaikka peilistä tuijottaakin oudon näköinen sänkitukka, vartalo on melkein kuin ennenkin. Minusta tuntuu, että olen ollut ihan riittävän vähän oma itseni ilman rinnattomuuttakin. Luulen, että jos olisin valinnut rintojen kokopoiston, olisin katunut sitä jälkeenpäin.

Minua auttoi, kun olin ennen lääkärille menoa tehnyt paperille listan kaikista minua mietityttävistä asioista, niin eivät sitten unohtuneet kysyä itse tilanteessa.

Voimia sinulle! Meillä on täällä Suomessa hyvä hoito ja asiantuntevat lääkärit. Paranemisen mahdollisuudet eivät juuri voisi paremmat olla.

T: Evita
Evita59 | 20.1.2010 klo 12:56:49