Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Syöpä, jota hoidetaan munasarjasyöpänä

Olen sairastanut kauan sitten (12v)rintasyövän.
v. 2002 löytyi munasarjoista kasvaimet, jotka olivat levinneet vatsaonteloon. Munasarjat poistettiin, mutta kasvainta ei saatu kaikkea leikkauksessa pois.

Kasvaimen arveltiin olevan rintasyövästä levinnyt. Sain rintasyöpäsytostaatteja 5kk. Hoidon loppuessa kasvainta tutkittiin lisää ja sitten minulle soitettiin, että ehkä on tullut väärä diagnoosi ja väärät hoidot, kyseessä olisikin munasarjasyöpä, näyte oli vaikea tulkita.

Jouduin toiselle poliklinikalle ja siellä minulle annettiin myöhemmin 5kk munasarjasytostaatteja. Sain niistä käsiin ja jalkoihin pahat hermovauriot ja allergisoiduin pysyvästi uv-valolle.

Isoannoksisesta sytohoidosta huolimatta syöpä oli edennyt, vatsaonteloon oli tullut uusia kasvaimia ja maksaankin jo pari. Kun taas tarjottiin isoannoksista sytostaattihoitoa kesällä 2005, kieltäydyin, hermovauriot olivat kipuineen niin hankalat, että en enää jaksanut.

Sain vihjeen yksityisestä syöpähoidosta ja menin privaattiin syöpätautien erikoislääkärille kesällä 2005 .Hän ensinnäkin totesi, että minulla on sekä rintasyöpä- että ovariosyöpämarkkerit koholla. Siis taas tuli tuo diagnoosiepäeselvyys kuvaan mukaan. Tauti nostaa molempia merkkiaineita.

Hoitokonsepti muutettiin.Aloin saada pieniannoksista sytohoitoa (hermovaurioiden välttämiseksi) ja lisäksi uutta täsmälääkettä Avastinia. Minulle hoito sopi, markkerit normalisoituivat yli 500:sta nopeasti normaaliksi. Lääkäri halusi hoitaa n. vuoden putkeen, mutta sitten tuli mutkia matkaan.

V. 2006 alusta KELA poisti infuusiomuotoiset syöpälääkkeet pois korvauksen piiristä eikä niitä saa enää vuotuiseen lääkemaksukattoon, joten hoito alkoi tulla hyvin kalliiksi. Sain lisäksi infektion keväällä 2006 ja syöpähoito piti lopettaa kesken. Jo siihen mennessä hoito oli hävittänyt levinneen syöpäni melkein kokonaan.

Kun markkeri vuodenvaihteessa 2007 kohosi hieman, anoin em. hoitoa keskussairaalasta, turhaan. Tautini "käypähoito"suositus siellä on vuodelta 2001, eli kuusi vuotta vanha, eikä sairaalan tarvitse kustantaa uudempia lääkkeitä.

Jatkoin viime kevään hoitoa privaatisti, toukokuussa PET kuvissa löytyi vain yksi maksapesäke,joka on nyt leikattu. Lääkärini jatkaa vielä hoitoa jonkin aikaa, katsotaan sitten, miten käy.Hoitoon on tullut lisäksi taas uusi lääke, jota saan intervalleittain.

Hoito on ollut erittäin hyvää ja asiantuntevaa, ongelmana on vain nuo kalliit lääkkeet, joihin KELASTA ei saa tukea.
Hillevi | 16.8.2007 klo 10:42:02