Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Rintasyöpä, CEF ja sädetys
Aurinkoista illansuuta kanssasisaret!!!!
En ole aiemmin tälle palstalle kirjoitellut. Lukenut sitäkin enemmän. Tuo Anne kirjoitus osui kuin nyrkki nenään.
Olen yli 60 kymppinen akan luusaka. Jonnenjoutava, yli heitetty, kaikesta ulos kirjattu aiemman sairauden takia. Syöpä ei ollut minulle kriisin paikka. Sen aiemman sairauden kriisin piikkiin voin pistää kaikki mikä jatkossa tulee.
Kävin puolisen vuotta ahkerasti kuntosalilla. Kotona venyttelin, viruttelin ja vanuttelin itteeni telkkaria kattoissa. Yhtenä iltana huomasin että rinnan vierus oli kipeä. Tarkoittaa rintalihas rinnasta kainaloon päin. Minkäänlaista pattia en tuntenut. Enkä muuten etsinytkään. Oletin että olin lämmitellyt huonosti ja siitä lihas oli ottannu itteensä. Jätin jumpat hetkeksi aikaa. Olla möllötin vain. Kipu alkoi pikku hiljaa helpottaa.
Viikon kuluttua oli mammo. Siihen levyjen väliin kun viruttivat kuivunutta nahkarukkasta niin meinasi mennä negatiivisten sivistyssanojen puolelle. Siinäkään tilanteessa mielessäni ei edes käväissyt sana syöpä. Aiemman sairauteni vuoksi seurasin suolistosyöpää. Se kun olisi looginen seuraus sairaudesta. Mutta kun ei niin ei. piti tulla tämä muotisairaus. Minäkin olen tehnyt lapset alle 30 kymppisenä. Eli mikään rintasyövän kriteerti ei sopinut minuun.
Soittivat ja ilmoittivat että muutosta on. tuumasin ”kiitos pitihän se jo arvata”. Rauhoittelivat että se saattaa olla ihan hyvänlaatuinen kasvain. Itse olin varma että se on syöpä. Ei kun lisätutkimuksiin. Sain joululahjaksi tiedon syövästä ja gradus oli III. Eli pahinta mahdollista laatua.
Tämän vuoden aloitin sitten sairaalareissulla. Annoin luvan koko rinnan poistoon. Ei sen ole väliä enää tässä iässä onko niitä yksi vai kaksi. Nuoremmille rinnan poisto on kova paikka. Ymmärrän sen täysin vaikka en heidän tunteitaan voikaan tuntea. Lääkäri päätti että osapoisto ja kainalo tyhjäksi. Mites siinä leikkauspöydällä enää vastaan räpistelet. Tajukin on jo kankaalla.
Leikkausarpi on mielettömän siisti. Tohtori olikin nainen ja hyvä sellainen ihan joka suhteessa. Paraneminen meni aika hyvin. Pari kertaa jouduttiin poistamaan nestettä. Hoidoiksi tuli Taxotere x 3 + CEF x 3 + sädetys x 25. sain viimeisen myrkyn tällä vii-kolla. Kerron myrkytysten (sytostaattien) vaikutuksista myöhemmin jos joku haluaa lukea ”mikäs se pahan tappais” juttuja. Välillä otti tosi tiukalle. Syy ei ole sytoissa vaan alla olevassa autoimmuunitaudissa.
Sädetys alkaa heinäkuun lopulla. Tulee hyvin säilyväksi juuri sopivasti talveksi. Sädetystähän käytetään säilöntään. En vain muista oliko se sienien vai jonkin muun.
Tunneskaala tulee käytyä läpi kokonaisuudessaan. Negatiiviset tunteet moneen kertaan. Paras tuki on ollut nämä verkkisien keskustelufoorumit. Sitä kautta löysin kaksi tukihenkilöäkin. Toinen asuu naapurikaupungissa. Toisen kanssa pidetään yhteyttä mailailemalla. Kenenkään kokemukset ja kertomukset ei istu toiselle sellaisenaan. Pitää suodattaa hyvin tiuhalla seulalla mitä itselleen omii. Tärkeintä onkin kertomuk-set siitä että elämää on vielä syövän jälkeenkin. Olemme siinä onnellisessa asemassa että syöpää tutkitaan, hoitoja kehitellään. Ja uusia tehokkaampia lääkkeitä tulee jatkuvasti. Meistä jokainen jatkaa vielä tavallista elämää.
Voimia, jaksamista ja isoja lohdutushalauksia.
t. kielo
- Re: Rintasyöpä, CEF ja sädetysmarjatta
- Re: Rintasyöpä, CEF ja sädetyskielo43
- Re: Rintasyöpä, CEF ja sädetyskukkamaaria