Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpä, CEF ja sädetys

Hei Rae ja muut!

Olen 36-vuotias ja sain tänään tietää, että minulla on ärhäkkää laatua oleva rintasyöpä.

Koskaan aiemmin ei minulla ole ollut mitään rintaoireita, mutta tämän kevään aikana aina ennen kuukautisia rinnat ovat kipeytyneet. Vitsailin miehellenikin, että ilmeisesti keski-ikä on alkanut, kun PMS-oireita ilmenee.

En myöskään ajatellut kuuluvani riskiryhmään, koska olen tehnyt lapseni pitkälti alle 30-vuotiaana ja imettänyt kumpaakin.

Viime viikolla juuri ennen kuukautisia koskettelin arkoja rintojani ja havaitsin valtavan patin vasemmassa rinnassa. En huolestunut, koska ajattelin että tämä on nyt niitä patteja, joista moni on kärsinyt koko elämänsä aina ennen kuukautisia.

Menin kuitenkin seuraavana päivänä työpaikkalääkärille muissa asiossa ja pyysin tarkastamaan myös kipeän patin. Lääkäri ottikin asian todella vakavasti, määräsi antibiootit ja kirjoitti lähetteen mammografiaan, ultraääneen ja ohutneulabiopsiaan. Tosin lohdutteli minua, että rintasyöpäpatit ovat harvoin kipeitä ja liikkuvia kuten minulla.

Kävin tutkimuksissa seuraavana päivänä, ja työpaikkalääkärini sai alustavan vastauksen toissapäivänä. Siinä röntgenlääkäri totesi, että iso irtonainen hyvänlaatuisen näköinen patti, luultavasti fibroadenooma, ei syytä huoleen, mutta odotetaan kuitenkin varmuudeksi patologin lausuntoa ohutneulanäytteestä.

Tässä uskossa elin pari päivää, kunnes tänään oma lääkärini soitti, oli saanut patologin lausunnon, eikä meinannut itsekään uskoa. Pahinta laatua oleva rintasyöpä. Olivat faksanneet lähetteen sairaalaan pikana.

Ensi viikolla on sitten ilmeisesti leikkaus ja koko rinnan poisto. Lääkärini pahoitteli myös sitä, että kaikinpuolin hyvälaatuiselta näyttävä patti osoittautuikin todella pahaksi. Itselleni jäi todella epävarma olo, kun lääkärini pahoitteli monta kertaa tuota syövän tyyppiä. Mitään gradustyyppiä ei hän pystynyt minulle sanomaan, ainoastaan että tuumori on pahinta papa-luokkaa ja että suuri yli 3-senttinen kasvain on kyseessä.

Onko kenelläkään kokemusta kipeistä, isoista ja hyvänlaatuisilta näyttävistä, mutta pahinta tyyppiä olevista kasvaimista?

Mikäköhän mahtaa olla ennusteeni?

Vastauksista kiitollisena,

Anne
Anne | 30.6.2006 klo 03:21:46