Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohdunkaulan syövän jälkihoito

Hei
minulla todettiin kohdunkaulan rauhasperäinen syöpä - adenokarsinooma kesäkuussa 2007, varman diagnoosin sain heinä-elokuun vaihteessa 2007. Sen jälkeen minua hoidettiin aluksi sisäisillä sädehoidoilla ja sytostaateilla ja tarkoitus oli lokakuun alussa leikata. Lokakuun alussa sitten ilmeni, että kasvain oli levennyt sillä tavalla, ettei sitä ja kohtua voidakaan leikata pois. Vain munasarjat leikattiin pois. Leikkauksen jälkeen minulla alkoi viiden (5) viikon sädehoitojakso ja viikottainen cisplatiinihoito. Tämän hoitojakson jälkeen marraskuun lopulla minut kuvattiin ja silloin todettiin, että kasvain oli pienentynyt, mutta lääkäri sanoi, että sädehoidon vaikutus kestää jopa helmikuulle saakka ja muutoksia on vielä odotettavissa.

Sädehoito vaikutti limakalvoihin kuivattavasti - sitä vaivaa hoidan edelleenkin. Pahoinvointia minulla ei ollut koko aikana, mutta olin toki jonkin verran väsynyt, varsinkin niinä päivinä kun sain cisplatiinia. Sain asua sädehoidon ajan isäni luona n. kolmen kilometrin päässä sairaalasta ja kävelin aina kun jaksoin sen välin, ja varmaan senkin vuoksi pysyin aika hyvässä kunnossa. Hiukseni lähtivät jo elokuussa saatujen sytostaattien takia ja sädehoidon aikana sekä sen jälkeen ne kasvoivat hiljalleen takaisin. Jouluna minulla oli jo aika pitkä (n. 3cm) tukka. Mutta sitten se lähti uudelleen, kun seuraava sytostaattikuuri alkoi. Näin jälkeenpäin ajatellen sädehoitojaksoni oli näiden syöpähoitojen parasta aikaa, kun ei juurikaan ollut kipuja, muistan vain tuon väsymyksen.
Sädehoitojakson jälkeen oli n. kuukauden hoitotauko ja sitten joulukuussa aloitettiin vielä yksi sytostaattikuuri, joka oli aika rankka. Silloin meni makuaisti, olin tosi kipeä ja pahoinvoiva joitakin päiviä hoitojen jälkeen ja tukka lähti. Tämä jakso loppui helmikuun lopussa jolloin taas oli magneettikuvaus ja kas, kasvain ei ollut enää selvärajainen. Ja lääkäri katsoi, että minut voidaan siirtää seurantaan.

Palasin töihin huhtikuun puolivälissä. Ensimmäinen kontrollikäyntini on kesäkuun puolivälin paikkeilla. Sitä jo tässä välilä ajattelen pienellä jännityksellä.
Töissä olen alkanut jaksaa jo aika hyvin. Ulkoisesti kait näytän terveeltä, ainakin toisten kommenteista päätellen. Peruukkia joudun vielä käyttämään jonkin aikaa, oma tukka kun on vasta oikein lyhyen poikien kesätukan mittainen. Iho on ihan hyvässä kunnossa, myös tuolta sädehoidetulta alueelta (sitä kyllä kannattaa rasvailla hoidon aikana). Kynnet ovat rumat, mutta kyllä nekin palautuu ennalleen - uutta kasvua on näkyvissä. Ripset ja kulmakarvat lähti vasta nyt keväällä mutta nekin kasvavat jo uudelleen.

Tässä pitkä sepustus minun kohdunkaulan syöpäni jälkihoidosta. Tovon, että tästä on rohkaisuksi sinulle. Kokemukseni mukaan sädehoito on todella hyvä keino hävittää tämä tauti kehosta pois. Minullakin oli siitä aluksi epäilyksiä mutta nyt olen toista mieltä. Kyllä sinullekin hyvin käy! Tämä tauti vain vaatii tietyt hoitokuviot, jotta siitä eroon päästään.

Tsemppiä ja voimahalaus sinulle!

dolina
dolina | 23.5.2008 klo 16:58:33