Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: OIREET gyn. leikk. jälkeen !
Tänne 'Keskusteluun' on aika harmillisen tuntuista kirjoitella, kun on niin vähän 'liikennettä', että näistähän jutuista tulemme helposti tunnistetuksi :-( .Minuakin murehduttaa ja masentaa leikkauksen jälkeiset kivut ja vaivat. Leikattiin vajaa neljä kuukautta sitten gradus I:n kohtusyövän takia kohtu, munasarjat ja sivuelimet sekä imusolmukkeet vatsanpohjasta. Sinänsä tähystysleikkaukseni meni hyvin, mutta, edelleen olen kipeä. Nyt kai sitten leikkauksesta kipeä, tovottavasti en syövästä. Leikkauksen jälkeen sain vaginaan paikallishoidon eli kolme kertaa sädetyspuikotusta, se jätti ainakin liian vilkkaan peräsuolen, ei muuta kummempaa kai. - Edelleen mun alamaha kipuilee ja kipristelee, varsinkin vasemmalla kunnon kipua, mikä ollut heti alunalkaenkin leikkauksen jälkeen, ei ole juurikaan muuttunut. Ihan kuin vasen puoli olisi jotenkin epäonnistunut? Taannoin tarkastuksessa sanoin siitä lääkärille, hän ei nähnyt uä:llä mitään erikoista vatsallani ja tuumaili, että vasen kipuilu joskus voi olla paksusuolestakin johtuvaa. En oikein usko sitä itselläni. Jotakin siellä on 'pahasti'.
Lisäksi mulle jäi imunesteongelmia, turpoilee ja pakottaa varsinkin vasen puoli alavatsaa sekä välillä vasen reisi ja varsinkin vasen nilkka. Kävellessä joskus tuntuu kuin jalkapohjassakin olisi ylimääräistä, nestettä? Olen juuri aloittamassa hoitoa lymfaterapeutilla, mistä toivon paljon. Kuntoudunko?
Olen ymmärtänyt sillaikin, että nämä vaivat jäävät! Miksi poliklinikkareissuillani ja osastolla lääkärit ja hoitsut eivät valmista siihen, että tämmöiseksi saattaa jäädä? Olisi ollut helpompi nyt kestää. - Mitä te kokeneemmat, tämmöisen leikkauksen läpikäyneet sanotte? Minkä ajan kestää toipua, jos toipuu? Minulla nyt sopeutumisvaikeuksia ainakin, niin koko ajan on muistutusta leikkauksesta! Huom. varsinainen kohtusyöpähän ei millään tavalla tuntunut; oireena oli vain pieni punavuoto, jota menin kysymään gyneltä, sillä olen jo vaihdevuodet ohittanut. Uä:ssä hän totesi paksuuntuneen kohdun limakalvon, joka vielä piti tutkia ja solumuutokset löytyivät. Levinneisyyttä ei missään, patologin mukaan. Tämmöinen on mun tarina. - Mutta, kuinka kauan kestää toipuminen? Miten toipuu parhaiten? Onko niin, ettei ollenkaan tuntemukset väisty. Raskasta on elämänmuutoksen kanssa.
- Re: OIREET gyn. leikk. jälkeen !Tiedokas
- Re: OIREET gyn. leikk. jälkeen !Tiedokas