Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: KRANIOFARYNGEOOMA

Hei!
Mukava, että taasen tulit vierailleeksi täällä ja huomasit viestini. Itselläni kasvain todettiin siis vasta nyt kesäkuussa 2006 ja siitä lähtien olen kovasti koettanut saada tietoa siitä sekä löytää "kohtalotovereita", mutta vaikeaa on tähän asti ollut. Hyvä, että edes yksi löytyi!
Sinulla onkin aikanaan aiheuttanut paljon oireita tuo "patti" (itse käytän siitä tuota nimitystä, kun kasvain tuntuu paljon pahemmalta). Jotenkin muutenkin tuntuu, että vieläkin on asian työstäminen oman psyyken kanssa kesken, sillä järkytyin melkoisesti tuosta tuloksesta . Mielialat vaihtelee usein ja välillä on oikeinkin surullisia päiviä, jolloin miettii vaan tätä asiaa ja tuskailee, kun ei ole varmuutta mistään. Pelottaa usein, että kuinka tässä vielä käy...

Oma tarinani alkoi kolmisen vuotta sitten, kun lopetin e- pillerit voimakkaiden hormonaalisten migreeneiden vuoksi ja kuukautisia ei sitten normaalisti tullutkaan. Olin tuolloin 22-vuotias. Siinä yhtydessä laihduin yhtäkkiä melkoisesti, neljässä kuukaudessa n. 15 kg. Lääkärit moneen kertaan kyselivät anoreksiasta ym. syömishäiriöistä, mutta ei sellaisesta ollut kyse. Nyt reilun kahden vuoden kuluessa painoni on normalisoitunut ja kun vieläkään oma kuukautiskiertoni ei käynnistynyt, niin aivolisäke kuvattiin ja kasvain löytyti.

Olen nyt käynyt sisätautilääkärillä ja verikokeiden tulokset olivat normaalit. Samoin myös näkökenttä oli tutkimuksen perusteella täysin kunnossa. Ainoa haitta tällä hetkellä on tuo naishormonien ( FSH ja LH) matala pitoisuus. Tosin voimakasta väsymystä minulla on usein ja siihen kokeeksi aloitettiin thyroksiini, mutta mitään apua ei ole ollut.

Neurokirurgilla käydessäni sain kuulla, että kasvain leikataan. Se sijaitsee suprasellaaritilassa ja on kuulemma vielä niin pieni, että kannattaisi leikata, ennen kun todennäköisesti kasvaessaan aiheuttaa enemmän oireita. Uusi MRI otetaan joulukuussa ja sitten päätetään leikkauksen ajakohdasta.

Millainen leikkaus sinulla oli? Jouduitko olemaan sairaalassa kuinka kauan? Minua leikkaus pelottaa hirveästi ja olisinkin toivonut, ettei sitä tarvita. Toisaalta sitten kokoajan olisi kuitenkin miettinyt, että paljonko se on kasvanut ja jännittänyt seuranta kuvauksia... Kirurgi sanoi, että on mahdollista saada kasvain kokonaan pois niin ettei se uusiudu enää, tai sitten on mahdollista, että se uusiutuu. Entä millaiset ne hoidot Ruotsissa olivat?

Kirjoittelehan lisää kunhan ehdit! Tuntuu helpottavalta saada vaihtaa kuulumisia saman kokeneen kanssa, vaikka nämäkin tapaukst yksilöllisiä kuulemma ovat.
kuukka | 22.9.2006 klo 17:47:53