Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: KRANIOFARYNGEOOMA

Hei!
En ole pitkään aikaan vieraillut näillä sivuilla, mutta nyt käynti on taas ajankohtainen.Olen se sama "Pallopää, tosin nimierkkin on nyt muuttunut.Olen jo usein etsinyt ja miettinyt, mitä kautta löytäisin jonkun kraniofaryngeomaa sairastavan "kohtalotoverin".

Minun kasvaimeni todettiin vuonna 2001. Olin tuolloin 15-vuotias. Viimeisimmät oireet olivat näköhermon turvotus (näkökentän pienenminen), kömpelyys, pahoinvointi, päänsärky, pituuskasvun loppuminen ja ylipainon kehittyminen. Minunkin kohdallani leikkaus oli ainut hoitokeino. Kasvain oli kuitenkin ehtinyt kasvaa jo sen verran pitkän ajan, ettei sitä saatu sieltä pois (oli jo niin iso ja vaikeassa paikassa, olisi ollut riski). Kasvaimeni sijaitsee aivolohkojen välissä.

Samana keväänä, heti pääsiäisen jälkeen kävin hoitotoimenpiteessä Ruotsissa. Karolinskan sairaala sijaitsi Tukholmassa. Siellä minulle tehtiin sellainen "ytrium/ísotooppihoito." Toiveissa oli, että kasvain pieninisi, ns. "kuivuisi" pienemmäksi, jolloin se olisi helpompi leikata. Minun kohdallani hoidosta ei ollut hirveästi apua, vaikka useilla kuulemaa on. Sen jälkeen minulle laitettin suntti ja sen avulla olen pärjäillyt nämä viime vuodet.

Nyt kävin kuitenkin jälleen magneettikuvauksessa huonontuneen näkökentän takia. Kasvain on kasvattanut toisen "nestepallon" näköhermojen risteyskohtaan. Leikkausta suunnittellaan, saapa nähdä.

Tämä vastaukseni tuli hieman myöhässä, voi olla että sinut on jo leikattu tai jotain. Mutta jos vielä palaat näille sivuille, niin kirjoittele ihmeessä. Yriyänkäydä täällä päivittäin.

Minzku | 17.9.2006 klo 14:19:53