Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: KRANIOFARYNGEOOMA
MOIKKA!Vähän tuo omakin vastaukseni taisi lipsahtaa pidemmän kaavan mukaiseksi, mutta on vaan niin helpottavaa saada kertoa asioista sellaiselle joka ymmärtää..!
Näin jälkikäteen ajateltuna osaan omiakin lapsuusajan vaivoja ymmärtää paremmin. Olin kanssa lapsena taipuvainen lihavuuteen ja aina terveydenhoitaja jaksoi mainita että olen ylipainoinen muihin ikätovereihini verrattuna. Ei ollut mukavaa kuultavaa pienelle ekaluokkalaiselle, kun ei voinut koko ylipainoisuudesta mitään ymmärtää. Mulla oli myös jo päiväkoti-iässä paljon huonovointisuutta. Muistan, että usein aamulla oksetti, mutta en saanut oksennettua. Tätä myös tutkittiin ja kävin vatsan varjoainekuvauksessa. Mitään syytä ei muistaakseni löytynyt... taisi tämä patti pirulainen sen aiheuttaa!
Murrosikäni alkoi kanssa jo varhaisessa vaiheessa. Rinnat kehittyivät aiemmin kuin muille ja kuukautisetkin alkoivat ennen kuin muilla ystävilläni, kyllä hävetti ja paljon! Pituuskasvu mulla loppui kuudennelle luokalle. Siihen asti olin kasvanut n. 10 cm vuodessa, mutta sen jälkeen vain muutamaa senttiä. Hurjat 163cm jäikin sit pituudekseni.
Näössäni on myös ollut ongelmaa ja jo neljä vuotiaana minulle tehtiin karsastusleikkaus. Se ei kuulemma onnistunut ja edelleen siitä on ollut haittaa. Tosin karsastus ei vaivaa koko aikaa, vaan liittyy selkeästi stressitilanteisiin, jolloin kaksoiskuvia tulee helpommin. Mut kuten sanoin, niin näkökentät olivat normaalit vaikkakin kasvain on lähellä kiasmaa.
Minua onkin ihmetyttänyt, että miten oireita on tullut noin salakavalasti ja omalta kohdaltani suuremmin vasta aikuisiällä. Niihin aikoihin kun olin e- pillerit lopettanut ja tuli se voimakas laihtuminen, oli minulla myös ongelmaa alituisen virtsaamisen kanssa. Pidätysongelmia ei ole ollut, mutta jouduin jatkuvasti käymään vessassa. Jopa neljä- viisi kertaa yöllä. Olenkin nyt yhdistänyt sen ADH- hormoni toimintaan. Toisaalta vaikka se kasvain siellä on edelleen ja todennäköisesti kasvanutkin tämän kolmen vuoden aikana, niin enää minulla ei tuota ongelmaa juurikaan ole. Neurokirurgi kyllä pelotteli, että se saattaa jälleen lisääntyä leikkauksen jälkeen, mutta siihen on kuulemma lääke, joka autaa.
Mulla ei ole sen lapsuusajan lihavuuden jälkeen ollut ongelmia painon kanssa. Välillä se kun oli jo liian alhainen, mutta nyt vakiintunut siihen 55-60 kg:n tietämiin. Olen kyllä huomannut, että olen taipuvainen lihomaan herkästikin ja välillä kertyy nestettä kehoon kauheasti, vaikka olisin syönyt terveellisesti.
Itselläni kasvain on suprasellaaritilassa, jossa kuulemma on aivo-selkäydinnestettä. Se ei kuulemma paina mihinkään, joten ei aiheuta päänsärkyjä tms. Käsittääkseni se on aivolisäkkeen yläpuolella. Kyl mulle se kuva näytettiin, mut en noista aivoista oikeen ymmärrä... :-)
Asun Nokialla ( Tampereen lähellä) ja ammatiltani olen fysioterapeutti. Valmistuin pari vuotta sitten ja nyt äskettäin aloitin uudessa mukavassa työpaikassa. Harmittaa kovasti kun leikkauksen jälkeen tarvii sairaslomalle jäädä. Kaiketi kuukauden verran sitä on..? Ei millään haluais heti sairastamaan alkaa... Mut terveys pitää etusijalle asettaa vaikka kuinka tunnontarkka ihminen olenkin!
Muistiin kasvain ei mulla oo vaikuttanut, mut mulle tulee usein sellaisia hetkittäisiä "poissaolokohtauksia". Tarkoitan, että saatan alkaa tuijottamaan johonkin ja vaikka kuinka ajattelen, että pitää palata tähän hetkeen en vaan pysty. Ne ei kauaa kestä, mut on tosi kiusallisia esim. töissä tai autolla ajaessa... Mitä mieltä oot, voisko johtua kasvaimesta??
Entä onko sulla ton hormonilääkityksen avulla normalisoitunut hormonitoiminta? Paljon olen miettinyt sitäkin, et voiko koskaan lasta saada, onko sinulle siitä mitään sanottu?
Tässä taas tekstiä kerrakseen! Kirjoittele taasen ja hyvät viikonloput sinulle!
Voit myös s.postiin kirjoitella, jos sillä tapaa on mukava keskustella...
Mun osoite on s.lahti@netti.fi
- KRANIOFARYNGEOOMAkuukka
- Re: KRANIOFARYNGEOOMAMinzku
- Re: KRANIOFARYNGEOOMAkuukka
- Re: KRANIOFARYNGEOOMAMinzku
- Re: KRANIOFARYNGEOOMAkuukka
- Re: KRANIOFARYNGEOOMASarppa84