Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Apua! Miten pitää pää kasassa syöpädiagnoosin jälkeen??!!
Tuskamuikkunen!Vedenjakajahan tästä tilanteesta tulee. Ei mikään pieni juttu ollenkaan. Kuolemaa ei kuitenkaan kannata pelätä tai miettiä. Leikkaus ja siitä toipuminen plus mahdolliset hoidot ovat ikäviä ja hankalia ja vievät paljon kalenteriaikaa, mutta niistä selviää päivä kerrallaan. Tylsä homma, vähän niin kuin lapiohommia, muu ei auta.
Sen olen nyt itse ymmärtänyt. Syöpädiagnoosista on nyt aikaa noin 2 kk, leikkaus takana, hoidot alkaneet ja niiden kanssa vielä pitkä taival edessä.
Oikein huonona päivänä olen tehnyt tosi inhottavina pitämiäni kotiaskareita kuten pessyt lattiat ja siivonnut vaatehuoneet (myös pojan). Silitin jopa tyynyliinat. Kun on muutenkin kurjaa, niin samaan piikkiin vaan. Siinä saa myös ajan kulumaan, koska se näyttää kuluvan näinä aikoina kummallisen hitaasti joka päivä erikseen.
Otan tämän myös time out -tilanteena. Poissa pelistä vähän aikaa. Tai aika kauankin aikaa. Saa olla vaan. Ei tarvitse lähteä aamuisin töihin, rullata hiuksia, esiintyä, kouluttaa, matkustaa, olla esimies, olla osa organisaatioelämää. Saa olla kotona ja pitää itsestään huolta, katsoa aamuisin Naapurina Madridissa, odottaa päiväpostin tuloa, käydä koko ajan jääkaapilla, lukea kirjoja. Aina kun kävelee sohvan ohi, siihen voi oikaista hetkeksi. Näillä näkymin menen töihin maaliskuussa, uusiin tehtäviin, joita en vielä tiedä. Sinne asti aikaa siis.
Vielä sellainen vinkki, että ole avoin lapsellesi sitten kun tiedät mitä tuleman pitää. Sain tämän saman vinkin yhdeltä työkaveriltani, jonka äiti kuoli syöpään muutama vuosi sitten. Se on ollut kullanarvoinen neuvo. Meillä kaikki kuusi lasta vaikuttavat ihan täyspäisiltä ja sinuilta asian kanssa. Ei mitään prosentteja tai muuta vastaavaa, vaan ihan asiaa siitä mitä tapahtuu ja millä aikajänteellä, milloin sairasloma loppuu, arkipäivän konkretiaa. - Meillä suurimmat murehtijat ovat ex-mies ja oma äitini. - Yksi syöpähoitaja sanoi, että miehelläni on vaikeampaa kuin minulla. Siitä meillä on vielä neuvonpito kesken...
Tällaista tuli päällimmäisenä mieleen. Ei muuta kuin malttia ja tsemppiä tuleville päiville! Onnea ja iloa, voimaa ja valoa!!
- Re: Apua! Miten pitää pää kasassa syöpädiagnoosin jälkeen??!!Maarit65
- Maarit!Tuskamuikkunen
- Re: Maarit!Maarit65