Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Päätöstä sädehoidon aloittamisesta odotellessa
Hei!Ja anteeksi, jos joku on pelästynyt, kun olen näistä vammoista kirjoittanut. Haluankin korostaa, että nämä vauriot ovat kuulemma erittäin harvinaisia, enkä itse tiedä ketään, kenellä näin pahat olisivat kuin itselläni. Pienempiä ongelmia on, mutta luin juuri YKsin yhdessä -lehtisestä juttua, jossa oli että osa lääkäreistä edelleen kieltää, ette sädehoito voi aiheuttaa hermoratavaurioita, mutta mm. TAYS:n lääkäri, jolla on 40 vuoden kokemus, myönsi, että edelleenkin niin voi käydä. Aika outoa, kun minulle on siellä sanottu, että kukaan ei ole koskaan kuullutaan tällaisesta. Oliko myös niin, että joku syöpäjärjestö kerää tietoa naisista, joille on tullut rintasyövän sädehoidosta vaurioita. Ajattelin, että niitä ehkä ei ole mitenkää tilastoitu aikaisemmin mihinkään, ja siksi kukaan ei tunnu niistä tietävän.
Suurin osa sädehoitoa saaneista siis selviää ilman vaurioita, ja se on tosi tehokas hoito, joten normaalisti siitä ei kannata kieltäytyä. Itse sain silloin 50 GY:tä, ja se on kait aika iso määrä. Minun kohdallani sitä tosiaan nyt mietitään sen takia on tiedossa, että elimistöni ei ole sitä aiemmin kestänyt.
t. Ellinoora
- Re: Päätöstä sädehoidon aloittamisesta odotellessaellinoora