Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: menossa rintasyöpä leikkaukseen
Minä myös muistan diagnoosipäivän. Kävin ihan vain varmuudeksi mammografiassa, kun olin menettänyt äitini rintasyövän metastaasin komplikaatioihin (hän eli melkein 20 v diagnoosista). Menin autoon istumaan ja tunsin kuikka kylmät väreet tulivat ja karvat nousivat pystyyn. Hoidot ovat onneksi niistä äitini ajoista jo kovasti kehittyneet!Muutama viikko ehkä kuukausi oli ahdistavaa - leikkaus, lopullinen söypätyypin määritys jne. Nyt on osapoistoleikkauksesta aikaa 5 kuukautta ja olen saanut neljännet sytot toissapäivänä. Hiukseni lähtivät, vaan eipä tuo ole menoa haitannut! En ole sopeutunut peruukin käyttöön vaan olen peitellyt kaljuni erilaisin huivein. Olen tehnyt osa-aikaisesti töitä - toiset valitsevat vaihtoehdon olla koko ajan sairaslomalla. Minusta on hienoa, että tässä sairasloma-asiassa saa valita vaihtoehdon, mikä itsestä tuntuu hyvältä.
Sairauteni on arkipäiväistynyt enkä ole siitä enää pitkään aikaan kokenut ahdistusta. Ehkä sopeutumistani on nopeuttanut, että syöpäni ei ole kaikkein ärhäkkäintä tyyppiä, mutta kuka meistä koskaan tietää mitä huominen tuo tullessaan! Toki, jos ikäviä uutisia tulisi, voisi uusi ahdistus hetkeksi iskeä. Minua lohdutti myös kovasti sairaanhoitajan sanat: "Ottaisin paljon myöhemmin itselleni rintasyövän kuin esimerkiksi diabeteksen". "Syöpä" sanalla on edelleen erittäin ikävä maine, vaikkakin tänä päivänä rintasyövällä on ennuste lähes kaikilla suhteellisen hyvä. Ja vaikka metastaasejakin tulisi, niitä pystytään tänä päivänä hoitamaan ja sairauden etenemistä hidastamaan. Paljon tukea ja lohtua olen saanut täältä sivustoilta. Minulle tämä netin vertaistuki on riittänyt. Hienoa huomata, ettei ole ongelmiensa kanssa yksin! Kiitos vielä tästä kaikille osallistujille.
Sinulle -57 tsemppiä ja halaus!
- Re: menossa rintasyöpä leikkaukseenLotteliini
- Re: menossa rintasyöpä leikkaukseenLuuserinainen
- Re: menossa rintasyöpä leikkaukseenKsantippa
- Re: menossa rintasyöpä leikkaukseentanssityttö
- Re: menossa rintasyöpä leikkaukseenäityliini
- Re: menossa rintasyöpä leikkaukseenhannakaija
- Re: menossa rintasyöpä leikkaukseenliikkeelle