Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Voisitteko kertoa minulle rohkaisevia tarinoitanne?

Hei!

Minulla on 1½ vuotta leikkauksesta, syöpäkasvain oli 2,8 senttinen ja gradus III. Jaulun alla 2006 oli tutkimukset kesken, uudeksi vuodeksi varmistui syöpä. Odottelu epäilyistä leikkaukseen kesti 1½ kuukautta. Luulin etten enää uutta joulua näe, ikää diagnoosin aikaan oli 41 vuotta. Kotona mies ja 10 vuotias poika, jonka aikuistumista en uskonut näkeväni. Pelkäsin että kuolen muutamassa kuukaudessa syöpään.

Hakeuduin syöpäjärjestön vertaistukitilaisuuksiin. Näin omin silmin, miten ihmiset olivat selvinneet vuosia, jopa kaksikymmentä vuotta hengissä sairastumisestaan. Jopa diagnoosin tehnyt radiologi oli sinnitellyt jo 9 vuotta hengissä, vaikka hänellä oli ollut aggressiivinen, imusolmukkeisiin levinnyt rintasyöpä. Hän lohdutti minua, kun itkin tutkimuspöydällä.

Kävin juuri kesäkuussa kontrollissa. Syövästä ei näy merkkiäkään nyt 1½ vuoden päästä. Voihan se joskus uusiutua tai voihan se jättää sen tekemättäkin. Nyt elän kuin olisin terve. Nykyään rintasyöpä on useimmiten hallittavissa oleva sairaus, eikä siihen menehdytä hetkessä. Kroonistakin rintasyöpää pystytään pitämään kurissa vuosia, tulevaisuudessa mahdollisesti vuosikymmeniä.

On luonnollista että pelkäät, niin minäkin pelkäsin ja niin monet muut vuosittain. Sinulla on kuitenkin ihan samat mahdollisuudet selvitä, kuin muillakin. Kasvaimesi on pienehkö ja ehtinyt vain yhteen imusolmukkeeseen. Et kertonut ikääsi, mutta kyllä sinä todennäköisesti tulet rohkaisemaan uusia sairastuneita vielä vuosien päästä selviytyjänä :)
kevätmieli | 12.7.2008 klo 22:21:32