Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Imusolmukkeiden poisto

hei, minullakin on tehty koko kainalon tyhjennys (4/07).

Leikkauksesta käsi toipui hyvin, mutta 3. syton jälkeen alkoi turvottelemaan ja 5. syton jälkeen sain tuki hanskan ja hihan joista on paljon apua. Sytostaatit pistää aineenvaihdunnan (kuten kaiken muunkin) ihan sekaisin, jolloin käsi jonka kainalosta puuttuu vielä imusolmukkeet yleensä luonnollisesti reagoi tähän eniten. Muualla minulla ei turvotusta pahemmin ole ja vihkisormustakin (vuodelta -93:) pidän teveenpuolen nimettömässä. Toisilla syto turvotus (siis nesteen kerääntyminen) saattaa olla koko kropassa. Sitten minulla vielä 6 viikon sädetys edessä ja sädetys kuulemma myös aiheuttaa turvotusta. Sädetys tulee vielä juuri paikallisena sinne leikkausalueelle, joka on kaikkein herkin reagoimaan :(

Joten varsinaiset "haitat" ja onko ohimeneviä vai pysyviä selviää vasta kun kaikki hoidot ohi, mutta jos hoitojen aikana tulee sitä turvotusta, niin kannattaa pyytää hoitavasta sairaalasta maksusitoumus näihin tuki "vaatteisiin". Ei kannata sinnitellä ikävän turvotuksen kanssa, koska aijoissa hoidettu aina hillitsee pysyvien haittojen syntymistä.

Lymfat madollisia vasta kun hoidot ohi ja niistä myös olen tällä palstalla lukenut tosi positiivistä. Nimim. Härkä kertoi tällä palstalla aikanaan lymfasta faktaa ja kertoi, että se on erittäin voimakkaasti aineenvaihduntaa "kiihdyttävä" hoito.

MeriTuuli
MeriTuuli | 8.9.2007 klo 12:18:31