Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Onko kukaan päätynyt poistamaan myös terveen rintansa?

Hei Julma-Kumma!

Molempien rintojen poisto on käytössä Yhdysvalloissa, mutta Suomessa sitä ei tehdä kuin ainoastaan poikkeustapauksissa, esim. silloin kun on löytynyt BRCA -geeni.

Minulla myös oli terveen rinnan poisto heti leikkauksen jälkeen mielessä, koska rintapuolena oleminen ei ole ihan helppoa täyteläisenkään rinnan kanssa. Onneksi kuitenkin löytyi nopeasti sopiva proteesi, joten luovuin sitten ajatuksesta, kunnes terveen puolen tuntemukset herättivät taas epäilyn.

Heti leikkauksen jälkeen tunsin terveessä kainalossa kirvelyä, ja nytkin käsin tunnustelemalla olen tuntevinani siellä pienen herneen. Minulle kuitenkin vakuutettiin että sekä vasen rinta että kainalo olivat mammografiassa + ultrassa puhtaat, ja nyt viimeksi sytostaattien alkaessa onkologi sanoi ettei hän käsin tunnustellen havainnut siellä mitään poikkeavaa. Täytynee kai uskoa, vaikka olo on siltikin epävarma.

Pahimmillaan kivut/tuntemukset olivat noin viikon kuluttua Herceptinin + Taxoteren tiputuksesta. Silloin sekä leikatulta että ns. terveeltä puolelta löytyi kipeitä kohtia ja samanlaisia tuntemuksia kuin ennen leikkausta. Ei vaadi paljonkaan mielikuvitusta ajatella, että täsmälääke tekee siellä työtään, ja näin jos on, niin se on ihan ok. Toisaalta on hyvä muistaa että poistetussakin rinnassa kiputuntemukset sijaitsivat muualla kuin itse kasvaimen kohdalla ja että leikkauksessa vaurioituneet hermoradatkin saattavat lähettää aavekipuja.

Seurataan me kuitenkin tilannetta, ja pidetään myös lääkärit ajantasalla. Täytyy tosin tunnustaa, että tänään tämä asia ei onkologini tapaamisessa ollut etualalla, vaan kaiken ajan vei varautuminen seuraavan Taxoteren sivuoireisiin - joita toivottavasti on sitten vähemmän.

Terv. Karhutar ja rohinat rinnoissa
Karhutar | 8.8.2007 klo 17:33:58