Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: KYSTIA MUNUAISISSA - MUNASARJASYÖVÄN VAI SYTOJEN SEURAUSTAKO?
Hei Thunder,Hyvä jos minun kokemukseni edes vähän rauhoittivat mieltäsi. Gyne osaa jo ultraäänen perusteella kertoa melko varmasti onko kyseessä ihan harmiton kysta vai jotakin epäilyttävämpää. Mutta kipuja voi harmitonkin kysta aiheuttaa, ja oman käsitykseni mukaan jopa enemmän kuin pahanlaatuiset kasvaimet.
Minun rintakasvaimeni on kumma tapaus. Siitä on otettu ohut- ja paksuneulanäytteet, joiden mukaan kyseessä olisi täysin harmiton fibroadenoosi (johon myös muuten liittyy kystia). Radiologisen yms tutkimuksen mukaan tästä ei kuitenkaan olisi kyse ja epäillään että kyseessä on harvinainen ns phyllodes kasvain. Tätä ei kuitenkaan ole pystytty osoittamaan neulanäytteistä ja sen tähden pitäisi leikata kunnon koepala. Olen lukenut että phyllodes on vaikea diagnosoida ja vaikka neulanäytteiden perusteella ei pitäisi olla pahanlaatuista, niin ei sekään ole varmaa ennen kuin on kunnon koepala otettu. KOepalan otolla ei lääkärin mukaan kuitenkaan ollut niin kiirettä, koska neulanäytteissä ei näkynyt mitään pahanlaatuiseen viittaavaa. Mutta tiedä sitten... Asun Lapissa ja en oikein aina koe saavani ihan parasta mahdollista kohtelua kun kyseessä on epäily harvinaisesta kasvaimesta. Tässä asiassa olisi mukava jos asuisi Helsingissä ;) jossa lääkärit olisivat asiantuntevampia.
Aurinkoista kesää sinne etelään!
- Re: KYSTIA MUNUAISISSA - MUNASARJASYÖVÄN VAI SYTOJEN SEURAUSTAKO?jane68