Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: KYSTIA MUNUAISISSA - MUNASARJASYÖVÄN VAI SYTOJEN SEURAUSTAKO?

Hei,
Minulla tuli kovimmat kivut yhtenä päivänä kun tein pitkään tietokonetöitä. Eli istuessa rupesi alavatsaa ja selkää jomottamaan ja helpotti kun lähti kävelylle. Joten voi hyvinkin olla että kivut ovat pahemmat jos ei liiku.
Leikkaus tehtiin laparoskooppisesti, eli tähystämällä. Lääkäri oli kahden vaiheilla kannattaako (vielä) edes leikata (olisi seurattu vielä pari kuukautta jos kysta poistuu itsekseen), mutta leikattiin koska minulla oli myös kohdussa polyyppi joka piti poistaa. Samalla nukutuksella lähti sitten kystakin. Leikkaus tehdään siis nukutuksessa ja tähystysleikkauksena. Erittäin pieni leikkaus. Olin yhden yön sairaalassa ja muutamassa päivässä olin käytännössä toipunut. Pientä kipua aiheuttaa tähystyskaasu, jota pumpataan vatsaonteloon operaation aikana. Pisteli pari päivää kyljissä, hartioissa ja palleassa. Mutta siihenkin tehosi tavalliset särkylääkkeet hyvin. 3 pientä (n. 1 cm) haavaa tehtiin mahaan tähystysputkelle yms instrumenteille, ne ovat parantuneet hyvin. Sairaslomaa sain viikon. Olisin tosin jo 4 päivän jälkeen ollut täysin työkykyinen.

Minulla on joskus nuorempana ollut isompikin kysta, joka puhkesi ja aiheutti äkillisen voimakkaan kivun. Eli jos tulee tuntemus, että alavatsa räjähtää ja taju menee, niin saattaa olla että kysta siellä pamahti. Kipu menee tosi nopeasti ohi.

Voimia sinulle odottamiselle, tiedän millaista odottaminen on kun on kipuja ja tuntemuksia. Itse odotan pääsyä koepalan ottoon kookkaan rintakasvaimeni kanssa. Huomenna on lääkäri ja toivon että olisin kohta jo taas leikkauspöydällä... Yhtä odottelua ollut koko kevät, kun on näytteitä otettu rinnasta, kohdusta ja munasarjassakin ollut "jotain". Mutta toistaiseksi kaikki on ollut harmitonta. Voimia teille kaikille, joille tulokset eivät ole olleet niin harmittomia!

t. Jane
jane68 | 3.6.2007 klo 10:44:07