Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kohtalotovereita hormooninegatiivinen/ Her-2 positiivinen?
Täällä toinen hormooninegatiivinen Her2-positiivinen..Mulle tehtiin totaaliresektio ja kainaloevakuaatio viime elokuun lopussa. Olin löytänyt heinäkuun lopussa kyhmyn ja kävin näyttämässä sitä otilla ja siitä sit alkoi tämä hoitoputki.
Loka-marraskuun vaihteessa alkoi sytostaattihoidot (Herceptin + Taxotere) x6, kolmen vkon välein eli nyt on ens ma viimeinen sitä lajia (ainakin toistaiseksi). Mulla kun oli noita kainalometareita 4/14, tehtiin levinneisyystutkimus (luustokartta) ja Herceptinin vuoksi otettiin sydämen gammakuva, että nähtiin ettei siellä mitään häikkää ollut. Herceptin kun tapaa aiheuttaa sydämen vajaatoimintaa joskus..
Nyt siis viimeinen syto-hoito ja sen jälkeen olis tulossa sädehoitoa nelisen viikkoa. Sytojen loputtua tietysti kontrollikuvat taas, kuten kolmannen hoidon jälkeenkin. Herceptinillä on kuulemma erinomainen vaste meille hormooninegatiivisille ja Her2-positiivisille, että se on hyvä uutinen se. Ainakin mulla se pienensi jäljelle jääneet kaksi metaria näkymättömiin jo kolmen hoitokerran jälkeen.
Hoitoihin kannattaa varautua hyvällä mielellä, yrittämällä liikkua mahdollisimman paljon väliaikoina (kun jaksaa) ja syömällä hyvin silloin kuin makuaisti on kunnossa. Se palautuu yllättävän nopeasti. Pahoinvointia ehkäisemään kannattaa hankkia jo valmiiksi kunnon tropit, vaikka sitä ei tulisikaan, onpahan mitä ottaa jos tarvitsee. Itselläni ei niin pahaa oloa tullut, että olisi pitänyt oksentaa, mutta muuten eto olo oli kyllä.
Ummetus on asia johon kannattaa kiinnittää huomiota; kuitua ja muuta suolen toimintaa ylläpitävää on syytä nauttia riittävästi, ja jos ne eivät riitä, turvautua sitten apteekin käsikauppavalmisteisiin.
Hiusten lähtöä voi yrittää hillitä käyttämällä jäämyssyä, jos sellainen on käytössä siellä missä hoitoa saa (kaikissa paikoissa ei ole sitä). Sitä käyttäessä kannattaa kastella hiukset reilusti, pelkkä päältä taputtelu kostealla ei riitä. Itselläni kävi juuri niin, ja päällimmäiset hiukset säilyivätkin. Alimmaisetkin olisivat varmasti säästyneet jos olisin älynnyt kastella koko tukan kunnolla. Hiusten lähtö alkaa sitten joskus toisen hoitokerran alkuvaiheesta lähtien, jos on alkaakseen.
Kaiken kaikkiaan ei näihin hoitoihin kuole, vaikka kyllästyykin välillä ja normaalielämää kannattaa yrittää pitää yllä aina kun suinkin voi. Väsymystä saattaa tulla missä vaiheessa hoitojaksoa tahansa, ja jos mahdollista, kannattaa siis levätä riittävästi. Itselläni myös veti hoidot niin väsyneeksi, että pienikin ponnistus sai aikaan sydämentykytyksiä, mutta ne väistyivät aina kun hoitokerrasta oli riittävästi aikaa.
Siinä sinulle hieman minun näkemyksiäni ja neuvoja hoitojen tiimoilta, toivottavasti saat niistä jotain irti.
Tervetuloa joukkoon ja voimia sinulle,
t: Tige
- Re: Kohtalotovereita hormooninegatiivinen/ Her-2 positiivinen?tigemauk