Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Minullakin rintasyöpä

Hei kaikille tämän jutun lukijoille!

Minun matkani tämän taudin kanssa alkoi maaliskuun lopulla löydettyäni vasemmasta rinnasta ison, noin kananmunan kokoisen kyhmyn. En koskaan ole sairastanut mitään vakavaa joten en ajatellut sen olevan rintasyöpää, en tosissani. Eihän minulle voi tulla sellaista tautia.
Menin kuitenkin lääkäriin ensi tilassa ja hän passitti mammografiaan sekä kertoi, että ottavat samalla ohutneulanäytteen ja ultraavat rinnan.
Kolmen viikon kuluttua oli aika kirurgian poliklinikalle. Menin sinne yksin sillä olin varma, että kyseessä on vain joku kysta. Se hetki, kun kirurgi ilmoitti kasvaimen olevan pahanlaatuinen, muutti elämäni sillä hetkellä. Ensin terve, sitten syöpäsairas, minä, eihän se voi olla mahdollista.
Siitä sitten hoidot ovat edenneet niin, että leikkaus oli 12.5. Koko rinta poistettiin ja samalla kainalon imusolmukkeet. Muuta mahdollisuutta ei kuulemma ollut, rinnassa oli yksi iso ja kolme pientä kasvainta. Imusolmukkeet olivat puhtaat, mutta riski väärän negatiivisen suhteen vartijaimusolmuketutkimuksessa oli niin suuri, että parempi poistaa kaikki imusolmukkeet.
Patologin lausunnosta kävi ilmi, että kasvain oli gradus 3, hormoninegatiivinen ja her2 positiivinen.
Hoitava onkologi kertoi tapaamisessa kesäkuun alussa syöpäkasvaimeni olleen erittäin agressiivinen ja nopeakasvuinen eli kun marraskuussa kopeloin rintani perusteellisesti läpi on hyvin mahdollista, että kasvain oli niin pieni etten erottanut sitä kaikkien rintani muhkuroiden joukosta.
Nyt ovat sytostaattihoidot alkaneet, yksi kerta takana ja ensi viikolla toinen tiputus. Vatsa oli eka kerran jälkeen todella kipeä ja sekaisin, muut vaikutukset lievempiä.Herceptiiniä on tiputettu jo kolme kertaa ja siitä ei mitään oireita.
Hiukset on vielä päässä ja peruukki valmiina. Katsotaan, auttaako kylmähattuhoito tukan pysymiseen.
Sitten neuvona niille, jotka epäilevät rinnoissaan jotain outoa, menkää heti ensi tilassa lääkäriin tutkimuksiin. Parempi tietää heti kuin odotella, josko se siitä häipyy itsekseen.
Menee tämä kesä nyt sitten tässä, mutta tuleehan noita uusia kesiä.
ritu51v | 28.6.2011 klo 20:49:24