Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Ehkä pilkun viilaamista...
Miu - olen samaa mieltä kanssasi, että jokaisen on ehdottomasti kuunneltava oma hoitohenkilöstöänsä ja noudatettava niitä ohjeita, joita saa nimenomaan omaan sairauteensa ja sen hoitoon. Halusin vain ottaa selvää, onko muille hormoniherkkää rintasyöpää sairastaville suositeltu hormonaalista ehkäisyä.En missään nimessä tarkoittanut, että hormonikierukka olisi KAIKILLE paras vaihtoehto, vaan että se ilmeisesti on MINULLE sitä.
Varmasti potilaan ikä ja sairauden laatu vaikuttavat näihin hormoniasioihin, nuoremmilla oma hormonitoiminta on vielä niin vilkasta, että se on ehkä syytä ajaa alas hormoniherkissä sairauksissa. Itse olen kuitenkin tosiaan jo "siinä iässä", että elimistön oma hormonipitoisuus alkaa vähetä, vaikkakin toisaalta niin nuori, että kuukautiskierto kuulemma palaa tamofenista huolimatta, joten ehkäisy on vielä paikallaan. Ikää kuitenkin yli sen 40-vuotta, jota nuoremmille munasarjasupressiota saatetaan suositella.
Jo ennen sytostaattihoidon alkua on esim. PMS-oireeni pahentuneet, kuukautiskierto alkanut vähän heitellä oltuaan ennen kellontarkka, vuodon kesto muuttunut jne. erilaisia muutoksia, joita naisen elimistössä alkaa tapahtua jopa jo 10 vuotta ennen varsinaista menopaussia. Joten biologinen kelloni tuskin enää tulee raksuttamaan iltatähtien muodossa, mutta mikäli hormonikierukka edes osaltaan ehkäisee tamoksifeenin sivuoireita olemalla samalla turvallinen ja sopiva ehkäisykeino minulle, niin toki sellaisen asennutan. Aiemmin olen ollut vähän hormonaalisia ehkäisykeinoja vastaan, siksi olen kuparikierukkaa käyttänytkin synnytyksen jälkeen, vaikka kuukautiset ovatkin varmaan olleet kanssasisaria runsaammat. Parikymppisenä sairastin nimittäin munasarjojen ja munajohtimien tulehduksen, jonka syypäänä pidin e-pillereitä alitajuntaisesti ja sen koommin en ole hormonaalista ehkäisyä käyttänyt. Nyt on ehkä syytä muuttaa kantaa. Saahan sen kuparikierukan sitten poistettua, jos ei se tunnu sopivan.
Mutta turha meidän on tosiaan vertailla hoitojamme suoraan keskenämme muihin nähden, jokaisella on oma sairaskertomuksensa ja hoidot räätälöity sen mukaan, ja hyvä niin :)
- Ainiin - hormonikierukasta vieläkevätmieli
- Re: Ainiin - hormonikierukasta vieläkevätmieli
- Tottatools
- Re: Ehkä pilkun viilaamista...kevätmieli
- Re: Ehkä pilkun viilaamista...kevätmieli
- Loppuviilaus ;)-miu-
- Korjaus-miu-